For noen uker siden var vi på grottevandring med Jørgen, friluftsliv læreren vår! Tror det er mange som måtte jobbe litt med seg selv inne i de trange grottegangene. Det var utrolig spennende og veldig skummelt.

Turen starten ned i dette hullet og fortsatte i trange, våte og mørke ganger. Inne i grotten fikk vi også prøve oss på rappellering. Da vi kom oss til enden av grotten ventet varmt bål og pølser på oss. Utrolig utfordrende og spennende tur!

Hei igjen!
Endelig er vi godt innlosjert på skolen igjen, etter både en fantastisk tur i USA og påskeferie her hjemme i Norge.
Den siste måneden har vært helt fantastisk, det føles ut som et eventyr! Vi har opplevd og sett så mye nytt og spennende, og sitter igjen med inntrykk som kommer til å være med oss for resten av livet. USA turen ble så mye bedre enn vi noen gang kunne ha forestilt oss, og jeg tror turen var det store høydepunktet for mange gjennom dette skoleåret. Klassen i år, altså 2016/2017 er den første som har reist på studietur på våren istedenfor på høsten, noe jeg tror de fleste satte stor pris på. Vi var alle ganske godt kjent før vi dro på turen, men etter vil jeg si vi har blitt enda mer kjent, om det er mulig. På en slik tur finnes det ikke intimgrenser, man deler alt med alle, både på godt og vondt.

I og med at vi dro på våren hadde vi allerede lært det meste om den Amerikanske kulturen og andre ting som skulle læres om gjennom skoleåret, på forhånd av turen. Dette gjorde i mine øyne opplevelsen bedre, ettersom man hadde hørt om forskjellige steder og ting og så kunne dra å se på det. Det var en lang tur så vi rakk å gjøre mye! De fleste sitter igjen med veldig forskjellige, men gode minner. Det er liksom det som gjør folkehøgskole så spennende og bra, at alle er forskjellige og bidrar med sitt.

Som sagt så var vi på en lang tur, og rakk både og se og gjøre mye spennende. Vi var innom Grand Canyon, Meteor Crater i Arizona, Monument Valley, Arches National Park, vi bodde hos en mormoner familie i Salt Lake City, vi besøkte en Amish familie, San Francisco, Los Angeles og Las Vegas. Mer om hva vi gjorde kommer snart :)

Ny oppdatering fra turen kommer snart :)

- Marit

Her er en video fra den siste hytteturen vi var på. Nye innlegg kommer ut plutselig når vi endelig har kommet oss til USA om litt over en ukes tid! Vi gleder oss masse, og tar dere med på turen gjennom bilder og videoer på sosiale medier. Følg gjerne skolens hjemmeside på Facebook og bloggene til de forskjellige linjene på skolen, eller Instagram hvor alle linjene også har sin egen bruker, inkludert en felles for hele skolen! @skognfhs eller @skognfhsusa! :-)
På gjensyn!

Hei igjen!
Først må jeg bare få beklage for at det har vært veldig stille på bloggen etter jul.

Før jul skled Gene på isen og ødela kneet og låret sitt, dette førte til at han ble midlertidig sykemeldt, fram til han fikk en hasteopperasjon slik at han rekker å bli frisk før vi reiser til USA. Dette medfører at han ikke kan begynne å jobbe igjen før 1. mars, altså 12 dager før vi reiser. Dette har naturligvis ført til en del store endringer i vår undervisningshverdag, da Jørgen altså han som egentlig bare skal ha ansvar for friluftslivsdelen, har blitt nødt til å ta over for Gene, med god hjelp fra Dan, læreren til fotolinja, og Birte, musikklæreren.
Det har gått veldig bra, og vi har fått den undervisningen vi skal ha, men vi savner Gene ekstremt mye! Heldigvis har vi fått skypet en del med han, og besøkt han så mye vi har ønsket.

Ellers har vi vært på skolens hytte igjen sammen med noen av elevene fra fotolinja. Det var kjempekoselig! Mens de fleste i klassen og de fra fotolinja hadde skogrebus reiste noen av oss rett opp på hytta for å varme den opp for de andre når de kom tilbake. Akkurat det var et mareritt. Da vi kom inn i hytta var det omtrent like kaldt, om ikke kaldere, som ute! Så det første vi gjorde var naturlig nok å prøve å tenne opp i ovnen, men det gikk ikke så bra. Etter en time med desperate forsøk på å få fyr, ga vi opp og pakket oss inn i pledd og ventet på at noen skulle komme å redde oss. Da vi trodde alt håp var ute kom selvfølgelig Daniel Hammer og Magnus å reddet oss. De fikk både fyr i ovnen og start på gassovnen, og da gikk det ikke lange stunden før det ble varme å kjenne. Senere etter at de andre også hadde kommet seg inn i varmen, spiste vi taco, spilte kort og hygget oss i godt selskap.

Her prøver altså da Eirik å fyre opp, uten hell.

Men så kom Vian og Hammer, Lofotens sønner og reddet dagen!

Det var glatt og tungvindt å komme seg fram til hytta på denne kalde vårdagen

Men plutselig så var den der og da var de siste meterne lette å gå.

Nå er det jo ikke lenge igjen til vi reiser til USA, de fleste av oss teller både dager, timer og minutter. En stor tur som den vi skal på krever en god del forberedelser, både når det gjelder dokumentasjonspapirer, pass og pakking. Vi har alle ordnet oss med ESTA forms, reiseforsikring og gyldige pass. I tillegg har vi fått en pakkeliste som er ganske så detaljert, for når man skal på en sånn tur er det viktig å ikke pakke med seg for mye, samtidig som det er en del ting som må være med.
I tillegg til alt som må være klart før vi reiser, har vi også hatt presentasjoner i klassen om noen av tingene vi skal gjøre når vi er der. For dette ble vi delt inn parvis og fikk utdelt en lapp med et sted eller en attraksjon vi skal besøke når vi er der, for eksempel Universal Studios, Grand Canyon eller Las Vegas. Slik at vi vet hva vi kan forvente og faktisk vet litt om de stedene vi skal til. Selv om Gene er sykemeldt, jobber han hardt med planlegging av turen hjemmefra. Han har nå booket billetter til både Universal Studios og Alcatraz, som gjør det hele så mye mer virkelig. Dette er jo den delen de fleste gleder seg mest til, og nå skjer det snart!

Bortsett fra alt dette har vi hatt vanlige uker med både linjefag og fellesfag, hvor de fleste timene går til planlegging av familiehelga som er om en uke, og elevstyrt uke som er uken etter det. Etter dette er det vinterferie, og når vi kommer tilbake etter den, er det knapt to uker igjen til vi reiser, så etter det kommer det nok kun til å gå i planlegging av turen.

Da Hege, læreren til håndballklassen hadde lørdags seminar  bakte vi deilige kanelsnurrer!

Vi har også vært på utdanningsmesse i Trondheim!

En liten omvisning på Norske Skog fabrikken har vi i USA klassen også rukket!

Det er virkelig ikke tull når folk sier at året på folkehøgskole suser forbi! Det går så fort at det nesten ikke er til å tro! Men det gjør nok bare at folk setter mer pris på hver dag som går, og hver dag vi får med hverandre før vi splitter lag for å fortsette livene våre utenfor Skogn. Det er trist å tenke på at det snart er over, men den siste tiden skal nytes til det fulle! Dette er et år jeg aldri ville vært foruten!

Hei igjen!

Da nærmer 2016 seg slutt og vi i USA klassen har mange flotte minner å se tilbake på. Tror jeg kan snakke på vegne av hele klassen når jeg sier at vi har hatt et helt fantastisk halvår! På kort tid har vi rukket å bli godt kjent med oss selv, og andre mennesker, som kommer til å være venner for resten av livet.

Vi har vært på skolens egen hytte, hvor vi koste oss masse!

Og Jørgen har lært oss å padle i kajakk! Utfordrende og spennende!

Det å være på Skogn Folkehøgskole har vært noe av det beste jeg (Marit) har opplevd så langt i livet! Her har vi presset oss selv til å gå ut av komfortsonen, blitt kjent med mennesker vi kanskje ikke ville ha tatt kontakt med til vanlig, og fått opplevelser for livet. Vi har hatt gjørmedag, noe mange andre ikke får oppleve i løpet av sitt liv, vært på en fantastisk bli kjent tur, padlet i både kajakk og kano, klatret, gått fine turer, vært på spennende håndballkamper for å støtte vennene våre, lært å forsvare oss selv av de som går på kickboksing, lært å ta fine bilder av de som går på fotolinja, og lært mye annet spennende og nyttig av de andre linjene. Vi har også opplevd lærere litt utenfor det normale, som har bydd på seg selv og lært oss å kjenne. De gjør virkelig hver dag til en spesiell en!

Her er noen av lærerne og andre ansatte, etter et forrykende show på årets julebord! Bildet er også et godt eksempel på hvor mye de faktisk gir av seg selv!

Juleverksed har vi også hatt, hvor vi lærte blant annet å lage drops, stearinlys og smykkeskrin av gamle bøker. Gløgg fikk vi servert, mens julemusikken humret i bakgrunn. Skogn Folkehøgskole har blitt et hjem for de fleste av oss, hvor vi føler oss trygge, både på omgivelsene, oss selv og andre. Jeg ser fram til et nytt år med den fantastiske klassen jeg går i, og med alle de andre elevene og ansatte på den fantastiske skolen jeg er så heldig å få gå på.

Her på Skofo har jeg fått venner for livet, kjæreste og minner som kommer til å være med meg for alltid, og som jeg kan se tilbake på med et smil om munnen! Tusen takk!

Med dette sier jeg forsinket god jul, tusen takk for et fantastisk halvår og godt nytt år! Gleder meg til å se hva 2017 kan by på!
-Marit

De siste ukene har klatring vært det store fokuset i friluftsliv, selv om det riktig nok har vært innendørs i Trønderhallen. Dette har vært både utfordrende og gøy, og folk i klassen som trodde de ikke kom til å få til noe, kom seg jaggu helt til topps. Høydeskrekk er en ganske vanlig fobi, og det gjelder også i vår klasse, men til og med de med ekstrem høydeskrekk kom seg opp i veggen og klatret som bare det. Nå har nesten alle bestått brattkort prøven, og de siste skal ta den neste gang. Brattkortet viser at man er trygg både som klatrer og sikrer, noe som kan være greit å ha, dersom man skulle ønske å klatre med venner eller andre senere i livet.

Jørgen har klatret i mange år, og har alt av kurs og bevis for å både klatre selv og lære bort kunsten å klatre. Han har vært ekstremt tålmodig, rolig, trygg og snill gjennom hele opplevelsen. Er det en ting jeg virkelig skal skryte av når det kommer til Skogn Folkehøgskole, er det de ansatte! De er helt fantastiske hele gjengen, og gjør alt ved oppholdet her mye bedre! :-)

Maiken går mot toppen!

Av og til må man stoppe litt for å få fine bilder :p

Både klatring og sikring på led, utfordrende men gøy!

Selv om hele opplegget var veldig ordentlig og krevde konsentrasjon, ble det alikevel litt tid til tull og morro! Store Magnus fanget lille Nina, noe hun helt tydelig ikke var særlig fornøyd med! :p

Maiken var svært fornøyd med egen innsats!

Noe jeg må si at jeg selv også var/ er! Presset virkelig meg selv mye gjennom ukene med klatring.

De neste ukene fremover håper vi på masse snø, slik at vi kan begynne å leke oss ute, nå som de fleste av oss har blitt flinke klatrere og tiden er inne for å begynne på noe nytt.

- Marit

For the Thanksgiving season, our class adventured in making Southern style brocolli cornbread! Thanksgiving is a holiday celebrated always on the fourth Thursday of November. It is the most traveled holiday in the USA. People go home to their families (or friends) for a delicious Thanksgiving meal that includes, turkey, dressing (some call it stuffing), mashed potatoes, veggies, salads, and all kinds of delicious pies! Now I know your tongues are watering!

This Thanksgiving season, I (Gene) am grateful for many things in my life, including a very fun-loving and caring group of USAlinje students. They really do make a difference in my life. Thank you.

Here's the brocolli corn bread we made! Delicious!

- USAlinje teacher, Gene

I uke 44 hadde vi vår andre linjefagsuke dette året, dette er en uke hvor man kun har linjefag og ikke noe annet hele uka, ingen morgensamling eller noe. (Man får sove lengre, whohoo!)

I vår linjefagsuke skulle vi egentlig ha begynt med klatring i Trønderhallen, som øving til klatring i friluftsliv med Jørgen til våren, men Jørgen ble desverre ganske syk, og måtte sykemeldes i to uker. Dette betyr at Gene måtte improvisere noe som hele klassen kunne gjøre sammen, både innenfor teori og friluftsliv, derfor dro hele gjengen på tur til skolens hytte som ligger bare et lite stykke unna. Hytteturen var bare for en natt, men den ene kvelden vi var der, ble en ekstremt koselig en! Da vi kom frem var alle iskalde og brukte en del tid på å få varmen, men når vi endelig ble varme spilte vi kort, prata masse tull og lo så hele skogen hørte det. Videre utover kvelden lagde jeg(Marit), Maiken og Sondre middag, bestående av pølser og potetstappe, simpelt, men godt!

Etter middag spilte noen av oss Cards Against Humanity, dette ble et latter-hysteri uten like! Er lenge siden jeg har ledd så mye av et kortspill, la oss bare si at Gene er minst like rar og morsom som sine elever! ;)
Da vi hadde fått nok av å spille kort hele dagen, samlet alle seg rundt bordet, både i sofaene og på hverandre (som fortalt i tidligere innlegg har vi mistet de fleste intimgrenser, så dersom det ikke er plass i sofaen, setter man seg på fanget eller bare rett og slett legger seg oppå de som sitter der.) Her delte folk alt fra de tørreste vitser til de dypeste ting om seg selv. Etter dette gikk de fleste til sengs, jeg og Maiken kapret naturligvis den eneste dobbelsenga i hytta, hvor vi endte opp med å få tidenes latterkrampe, til alle andres store irritasjon.:p Men til slutt sovnet også vi. Dagen etter var det bare å komme seg opp, spise frokost, vaske og pakke før vi satte snuta hjemover igjen.

Resten av uka skjedde det ingenting utenom det vanlige, fokuset var på den store valgkampen som snart var enden nær. Natt til onsdag skulle de endelige restultatene avsløres, og USAs neste president skulle kunngjøres. I den anledning bestemte vi oss for å holde av Bosso (skolens film/tv rom) natt til onsdag, slik av de av oss i klassen som ville, kunne spise pizza, godteri og drikke mye mer energidrikk enn hva som anbefales mens vi fulgte med i spenning. Gene laget også et skjema på forhånd hvor man skulle skrive ned hvem man tror vant, og med hvor mange poeng, slik at han kunne se etterpå hvem som kom nærmest. Det endte med at Daniel H vant, med perfekt gjetning. Seier til Donald Trump med 290 poeng.
Da klokka begynte å nærme seg 06.00 hadde de fleste gått til sengs, mens de siste satt oppe til ca. 07.00. Den onsdagen hadde vi fri slik at vi kunne ta igjen all den tapte søvnen. (Og i noens tilfelle, prøve å sove av seg skuffelsen av Trumps triumferende seier over Clinton.)

Alt i alt har det vært fine uker, og nå har alt gått tilbake til det normale, Jørgen er tilbake og klatringen er i gang, mens Gene er ivrig på å introdusere den Amerikanske matkulturen og Thanksgiving.:-)

Klare for hyttetur!

Vel fremme ved den koselige lille hytta:-)

Noen kom fort inn i kortspillinga,

mens andre koste seg i sofaen:-)

Nikolai ble desverre syk under turen, men kom seg helskinnet hjem før han frøys ihjel!

Sofaene ble godt tatt i bruk gjennom kvelden, her ble det fryst, ledd, kost og snakket mye tull!

Kortstokken var aktivt i bruk, og her ble det nok en gang bevist at det finnes både gode og dårlige vinnere og tapere ;-)

Her hadde alle slått seg godt til rette i Bosso, for den store valgvaken! Her ble det konsumert store mengder godteri, pizza og energidrikk. Usunt, men verdt det!:-p

Dette er fra denne uken, da noen hadde klatring med Jørgen, lagde vi andre brokkolibrød med Gene, en amerikansk Thanksgiving klassiker, skal vi tro det Gene forteller oss!;-)

Det var det jeg hadde å fortelle om for denne gang, nytt innlegg kommer om ikke så alt for lenge!:-)
-Marit

Nå har det gått ca. 2 måneder siden vi startet her på Skofo, alle har kommet seg godt inn i rutinene og funnet seg til rette. Det har også vi i USA klassen, som er klare for vår første elevkveld i morgen, altså på selve halloween. Folk er klare med kostymer og godt humør.

Som jeg(Marit) har nevnt tidligere, er vi i USA klassen en godt blandet gjeng, med folk både fra sør, nord, øst og vest. Ingen er like, selv om de fleste har et eller annet til felles til tross for hvor de kommer fra. Vi elevene har også fått gode forhold til lærerne og de andre ansatte her på skolen. Det er for eksempel ikke et sjeldent syn at noen står å enten tuller med Jørn(håndball og trivselsspreder) eller Lars(verdens kuleste rektor). Eller får en god klem fra Birte(musikk og skolens gode bestemor) eller Tone(skolens flinke vaskedame, som alltid smiler). Noen av elevene er også med på treningene til de andre linjene, for eksempel er Nikolai her i USA klassen, med Håndball når de trener. Her på Skofo fokuserer de stort på å lage et bra fellesskap blant alle elevene på tross av hvilke linjer de går på.

I år tenkte jeg å gjøre noe litt annerledes fra de andre årene, nemlig å introdusere alle i klassen. Jeg føler at det er fint for dere som leser bloggen, enten for å følge med fordi dere kjenner noen som går her, eller om dere leser fordi dere tenker på å søke her selv, som jeg så klart anbefaler dere på det sterkeste å gjøre. Man får en bedre mulighet til å følge med på det som skjer og komme ordentlig innpå både oss som klasse og skolen i sin helhet hvis man vet litt om personene som er her.

Så her er USA, film og friluftsliv på Skogn Folkehøgskole 2016/2017:

Asbjørn Prytz
Interesser/ hobbyer: Lagidrett, Gaming, friluftsliv
Holder med: Trump

Marcus Skram
Kommer fra: Måløy, Sogn og Fjordane
Interesser/ hobbyer: Gaming og film/serier
Holder med:
Trump (fordi jeg liker Hillary mindre )

Sondre Holgersen
Kommer fra: Tønsberg
Interesser/hobbyer: Ishockey, film/serie, friluftsliv, USA, damer

Nikolai Gran
Kommer fra: Asker
Alder: 19 år
Interesser/hobbyer: Fotball, trening, mote og damerrrr
Holder med: Trump seff

Nina Grøndal
Kommer fra: Hamar
Alder: 19 år
Interesser/hobbyer: Trene, se serie og venner

Daniel Bjørnstad Kristiansen:
Kommer fra: Trysil
Interesser/hobbyer: Gaming, langrenn og slalom
Holder med: Trump ofc

Siv-Toril Amundsen
Kommer fra: Hasvik, Finnmark
Alder: 18 år
Interesser/hobbyer: Gaming, tegning, serier og film, og musikk ofc
​Holder med: Trump

Kristian Eriksen
Interesser/hobbyer: Skating, lesing og musikk
​Holder med: Usikker

Eva Charlotte Grytan
Alder: 17 år
Interesser/hobbyer: Se serie og film, venner

Daniel Hammer
Kommer fra: Lofoten
Alder: 21 år
Interesser/hobbyer: Trening, volleyball, friluftsliv, militæret og mat

Magnus Vian
Kommer fra: Lofoten
Alder: 21 år
Interesser/hobbyer: Cocaine and strippers (dette er åpenbart tull ;))
​Holder med: Putin

Simon Håpnes
Kommer fra: Namsos
Alder: 20 år
Interesser/hobbyer: Trening, musikk og piano og friluftsliv

Erlend Sæbø
Kommer fra: Bergen
Alder: 19 år
Interesser/hobbyer: Trening, musikk, venner og vinsmaking
​Holder med: Crooked Hillary

Gene Edgerton (den ene fantastiske læreren vår!)
Kommer fra: Born and raised: Florence, South Carolina, USA.
Alder: 25!! ;) (I den virkelige verden er Gene 48)
Interesser/hobbyer: Reading; Creating stories; deep, heartfelt conversations

Karen Bjørgen
Kommer fra: Stjørdal
Interesser/hobbyer: Se serier og venner

Ola Johansen
Kommer fra: Porsgrunn
Alder: 20 år
Interesser/hobbyer: Se på solnedgang, drikke øl og reising
​Holder med: Clinton

Jørgen Botero Mardal (den andre fantastiske læreren vår!)
Kommer fra: Sømna
Alder: ca. 30
Interesser/ hobbyer: Sykling, friluftsliv, gaming, turer i måneskinn.

Eirik Lidsheim
Kommer fra: Stavanger
Interesser/ hobbyer: Gitar, gaming, venner, Asoiaf/Game of thrones, TEQUILA
​Holder med: Joe Exotic

Maiken Pedersen
Alder: 19 år
Interesser/ hobbyer: Fotball, venner og musikk

Peder Silset
Kommer fra: Asker
Interesser/ hobbyer: Trening og festing
​Holder med: Trump

Nathalie Harsvik
Kommer fra: Osen
Alder: 17 år
Interesser/ hobbyer: Slalom, venner og film

Bjørn Kvisten
Kommer fra: Kristansund
Alder: 21 år
Interesser/ hobbyer: Venner, slalom, gaming og matlaging
​Holder med: Syntes begge kandidatene er dritt!

Ivar Kracht
Kommer fra: Stavanger
Alder: 21 år
Interesser/ hobbyer: Elektronikk, gameing, lyd og lys, film/videoer/serier, bøker og masse annet
​Holder med: Snoop Dogg man ;)

Marit Johanne Løvold Pettersen
Kommer fra: Leka, Nord Trøndelag
Alder: 19 år
Interesser/ hobbyer: Venner, serier, musikk, lesing og friluftsliv
​Holder med: Holdt med Clinton helt til Eirik viste meg Joe Exotic, som nå virker som det beste valget :p

Her hadde vi akkurat skjært gresskar, det var både morsomt og grisete, men klare for Halloween, det er vi!:D

Så her har dere altså årets kull, mye forskjellig som jeg sa tidligere. Til tross for disse forskjellene er vi en superbra gjeng og jeg har blitt veldig glad i alle sammen allerede. Dette blir et supert år folkens!

- Marit

En torsdag i September var det tid for den årlige gjørmedagen på skofo, noe mange hadde sett frem til. Vi hadde på forhånd blitt fortalt mye om gjørmedagen, både om hva vi skulle gjøre, og hva andre hadde gjort tidligere år.  Dagen startet med at vi ble delt inn i forskjellige grupper og fikk forskjellige tider vi skulle møte opp på de forskjellige postene.  Post 1 var Kims lek, der skulle man se på et bord med forskjellige gjenstander som skulle memoreres og skrives ned.

Når vi var ferdige med det, gikk vi videre til post 2, bjelleklang. Denne posten gikk ut på at to fra gruppa skulle klatre til toppen av et tre og ringe i bjella som hang der, på en så kreativ måte som mulig. La oss bare si at det var stor variasjon i kreativitet mellom gruppene!

Post 3 gikk ut på at to og to skulle kaste egg til hverandre. Hver gang man fikk et helt egg tilbake, skulle man gå et skritt bak. Målet var å ha lengst mulig avstand mellom seg.

Post 4 var trillebår. En veldig krevende post, fordi den var så tung. En person skulle altså gå på hendene mens en annen person bar føttene mens de gikk sammen. De på gruppa som ikke var trillebår, var "heiere", på denne posten kunne man nemlig også få poeng for beste/høyeste og mest intens heiing. Tror ikke det var noen på hele Skogn som ikke hørte skofo gjengen den dagen, for å si det sånn.

Post 5 var nok en av de postene de fleste likte best, her skulle man nemlig først ha svømmeundervisning, i det grunne, iskalde sølevannet, etter å ha gått over det samme vannet på en smal stokk. Akkurat det hørtes vel ikke så spennende ut, men i det man trodde man var ferdig på denne posten, fikk vi beskjed av postlederen at vi måtte gjenskape den kjente Dirty Dancing scenen mellom de to hovedpersonene i filmen, hvor mannen løfter dama, mens sangen The time of my life spiller i bakgrunnen. Så her måtte rett og slett to fra gruppa gjøre det ikoniske stuntet, mens de andre måtte synge sangen med full innlevelse. (Noen gav mer av seg selv enn andre på denne posten!;-) )  På post 6 skulle man lage kleslenke. Altså skulle man bruke både klærne man hadde på (som ikke var så mye i utgangspunktet) og seg selv, til å lage lengst mulig lenke.

Post 6, det var vel egentlig denne posten som var selve gjørmedelen av gjørmedagen, for her var poenget å smøre seg inn med så mye gjørme som overhode mulig. Vi hadde søle OVERALT, i håret, i munn, nesa, øya, i buksa, og andre steder hvor sola ikke skinner.

Meget god undervisning i svømming gis her i Skogns dype skoger.

Noen hadde bedre balanse enn andre.

Slitne,møkkete og kalde, men like smilende som alltid :-)

I sitt naturlige habitat???

Trenger vi å si noe om dette?

Eller dette?

Gjørmedagen er nok en av de tingene som kommer til å være med de fleste av oss for resten av livet. Det var en kald, våt, grisete, men mest og viktigst av alt, en fantastisk morsom og unik dag. På skofo skapes minner for livet! Og dette var bare et av dem.

Neste gang kommer introduksjon av klassen, men enn så lenge får alle sammen ha en super høstferie! :-)

-Marit og Ola

Heisann!

Da har endelig vi i USA- klassen også fått kommet i gang med bloggingen. Vi har vært litt trege på dette med blogging fram til nå, fordi vi har brukt mer tid på å bli godt kjent og skape et godt miljø i klassen. Godt kjent vil jeg (Marit) så absolutt si at vi har blitt, det er nesten litt rart, hvordan det føles ut som man har kjent mange av disse menneskene i mange år, når faktum er at man egentlig nettopp møttes. I år er vi en herlig gjeng på 22 veldig forskjellige mennesker fra hele landet, i tillegg til de to fantastiske lærerne våre, Gene, som mange sikkert har lest litt om før, og Jørgen, som også er ny på skolen som lærer i år.

De siste 6 ukene fram til nå har vi rukket å gjøre mye rart og morsomt, blant annet har vi vært på bli kjent-tur, hatt gjørmedag og to elevkvelder. Det sosiale samholdet har blitt sterkt, med andre ord. De fleste har funnet seg godt til rette og har det veldig bra, sammen med sine nye venner, medelever og "samboere".

Andre dag på skofo, hadde Gene og Jørgen satt sammen en lek bestående av kappløp med en agurk mellom bena.

Agurken skulle så sendes videre til nestemann i køen, uten hjelp av hender. Det var vel på det tidspunktet vi skjønte at intimgrensene kommer til å være minimale dette skoleåret. Mye latter ble det i alle fall :-)

Så kom tiden for bli kjent-tur, hvor alle ble delt inn i forskjellige grupper, uavhengig linje, og måtte gå eller padle forskjellige veier for å komme frem til samme sted i slutten av uka. Noen av turene var lengre enn andre, men Schulz hytta var altså plassen alle skulle samles til slutt. Noen sov i telt, andre i lavo, og noen i eller under hytta.

Her er da årets skofo gjeng like slitne og møkkete alle mann, rett før vi satte nesa hjemover mot Skogn og skolen.

Har allerede blitt veldig glad i både menneskene og plassen, og ser fram til resten av året!

Med dette sier jeg over og ut, eget innlegg om gjørmedagen kommer snart:-)
- Marit

Da er skoleåret på Skogn Folkehøgskole over for denne gang, og alle sitter nå hjemme med tusenvis av minner fra et fantastisk innholdsrikt år!

De siste ukene var fylt med masse spennende som aldri ble blogget om, så her er en liten oppsummering på hva vi gjorde.

Etter påskeferien dro vi rett på hyttetur med noen fra jakt. Det ble fult i hytta, både med folk og stemning! Da vi kom tilbake til skolen var vi alene i en uke før resten av klassene kom hjem igjen fra sine studieturer. Du kan tro det var stille på skolen med bare oss og jakt!

De neste ukene dro vi på en del turer. Vi padlet kano og kajakk, dro på tur for å leke og spille fotball og kubb, og tok masse fine bilder.

Vi var til og med en tur til Trondheim. Der fikk vi omvisning i Nidarosdomen og var en tur på Vitensenteret! Der hadde vi det kjempemoro, og etterpå dro vi til Egon for å spise middag.

Vi arrangerte også elevkveld for hele skolen. Vi hadde typisk amerikansk som tema, og alle avdelingene skulle kle seg ut. Vi startet kvelden med burger til middag i kantina som vi hadde gjort om til en american diner. Senere hadde vi satt fram forskjellige poster der lagene for eksempel skulle spille amerikansk fotball, gjøre en quiz, danse linedance og lage et cheerleadingshow! Dette var en kjempemorsom kveld, og det så ut til at hele skolen moret seg.

Nest siste uke dro hele skolen ut på blåtur. Ingen visste hvor vi skulle, men vi ble bedt om å ha på oss turklær eller varme klær til å være i bevegelse med. Vi satte oss i bussen som tok oss til Rypetoppen Adventurepark! Det er en klartepark som ligger i Meråker. Vi var der hele dagen, og grillet til middag før vi dro tilbake til skolen.

Den siste uka var det meldt fint vær, så vi bestemte oss for at vi skulle ha vannkrig! Det startet med kun oss i USA-klassen, men etter hvert kom elevene fra kickboksinga også med, så det utviklet seg til å bli vannkrig med USA-klassen mot kickboksingklassen.

Onsdag var siste dag med klassetimer, og da tok vi oss turen til Østersund med musikk-klassen! Vi visste ikke hvor vi skulle, så dette var en stor overraskelse. Vi dro på gokart, og senere inn til sentrum for å spise middag og litt shopping før vi dro tilbake til skolen igjen.

Så på lørdag kom siste skoledag, noe overraskende på noen da tida har gått utrolig fort! Vi viste fram video fra studieturen vår og fra hele skoleåret. Senere hadde vi avslutning i gymsalen med kor og vitnemålsutdeling. Det ble en tårevåt avskjed da vi avsluttet med å synge ¨see you again¨ før kores oppløste seg i masse klemming.

Jeg vil takke for et helt fantastisk år med opp- og nedturer, ny kunnskap, og mye glede og latter. Minner sitter sveiset fast og vennskap er knyttet for livet! Jeg har også blitt ubeskrivelig glad i alle sammen, og det var utrolig trist å ta farvel.

På vegne av hele USA-klassen sier jeg takk for følget for denne gang. Over og ut! <3

-Kristine L

Heisann, lenge siden sist!

Det har skjedd mye den siste tiden, og tiden har gått fort. Det nærmer seg påskeferie, og mange har allerede dratt hjem for ferien.

Da vi kom tilbake til skolen etter vinterferien dro vi rett på hyttetur til Grønningen. Vi dro fra skolen etter frokost og kom til hytten ganske tidlig. Denne dagen var det også fotokurs for halve klassen på hytta. Vi hadde først litt teori innendørs, så gikk vi ut for å teste ut kunnskapene.

Neste dag var det opp til frokost for så å dra ut på hundekjøring. Dette var en utrolig morsom aktivitet som de fleste av oss hadde glede av, både ved å ta bilder og kjøre sleden selv. Neste dag tok vi turen tilbake til skolen, og det var da mange slitne kropper som la seg til å sove tidlig etter to dager utendørs i snøen.

På fredagen tok vi også turen utendørs. Vi delte opp klassen der en del dro på aketur og den andre delen dro på isfiske med jaktklassen. De fleste var slitne etter hytteturen, men vi hadde det kjempegøy likevel.

Uken etter dro halve skolen til Åre på skitur. Vi var i Åre og sto på ski store deler av dagen. Sola skinte hele dagen og varmet godt mens vi koste oss i skianlegget. På vei tilbake til skolen stoppet bussen så vi kunne handle billig godis :)

Denne uka tok vi portrettbilder av til skolekatalogen. Ingen hadde gjort dette før, så vi måtte få en del opplæring først. Vi satt opp fotostudioet og begynte å prøve ut med forskjellig lys og stillinger. Vi tok bilder av alle klassene, og senere skal vi også ta bilder av personalet.

På onsdagen fikk noen av elevene også lov til å være med jakt på fisketur. De hadde fått besøk av sportsfiskelinja ved Grong vgs. De skulle lære bort fluefiske og surfcasting. Elevene fra Grong var dyktige og veldig flinke til å lære bort, og det så ut som de koste seg de også.

Her er Hallvard fra jaktlinja som fikk to fisk, og var den eneste som fikk fisk denne dagen.

Ellers på skolen har det vært intervju av de som har søkt til stillingene som andreårselever. Det var omtrent 20 som søkte. De siste intervjuene er gjort, og nå skal det bestemmes hvem som får være andreårselever.

Det var alt for denne gang, og vi er nå klare for å dra hjem for ferien. God påske!

-Kristine L

Heisann! Lenge siden sist, men her kommer en oppdatering på hva vi har gjort den siste tiden.

I forrige uke dro nesten hele klassen opp til skolens hytte. Vi dro fra skolen etter middag og gikk oppover i mørket. Da vi kom fram var det fort i gang med å tenne på i peisen og finne fram lys å tenne på. Ikke lenge etter hadde alle funnet seg til rette rundt bord og peis med tepper og ullsokker for å varme seg. Fra første stund lå det kortstokker på bordet og musikken og latteren hørtes i hele hytta.

Dagen etter gikk til aking og leking i snøen. Etter vi hadde pakket dro vi ned til den samme akebakken vi var uka før. Der tente vi bål og grillet pølser og marsmallows. Vi hadde også med oss presenningen og akte ned bakken alle sammen.

Denne uken er prosjektuke, og alle på skolen samarbeider om å få alt klart til midtvintersblot til helgen. Vi ble delt inn i grupper for å lage kostymer, mat og forestilling til festmiddagen. Det har vært et slit for mange, og nå er det meste klart for å ta imot familie og venner. Vi håper på en super helg, og at gjestene koser seg! :)

- Mari og Kristine

Hei igjen!

På tirsdag dro omtrent halve USA-klassen på aketur til et ski-anlegg. Vi hadde med oss mini-ski og presenning for å leke oss i bakken. De fleste av oss tok seg turen i bakken for å prøve skiene, noe som endte i en del knall og fall, mens noen hadde teknikken inne. Andre tok med seg presenningen til toppen av bakken og akte ned.

Bålkos med pølser i brød og kakao

På onsdag var hele skolen på Falstad for å markerte holocaust-dagen med fakkeltog. Vi tok buss til Falstadsenteret og fikk se oss litt rundt før vi fikk utdelt fakler og gikk til Falstadskogen. Nede i kjelleren var det et register over personer som har vært fanger på Falstad. Der var det mange som så gjennom for å sjekke om de fant noen slektninger.

Det var alt for denne gang :-)

- Kristine L, Renate, Simon og Mari

Sist onsdag var klassen ut på tur til Movatnet med jaktklassen. Skolen hadde kjøpt inn skøyter som vi hadde med på turen. De fleste av oss prøvde seg ut på isen, mens noen satt rundt bålet for å holde varmen. Jakt hadde med seg pilkeutstyr og rigget seg til for å drive med isfiske. Det ble ikke mye fisk, men noen ble det! Vår kjære Magnus var den første til å få fisk, noe han var veldig fornøyd med. Noen hadde til og med med seg kamera og tok bilder av det fine landskapet. Vi var ute hele dagen, å da vi ble hentet var det en sliten og litt kald gjeng som dro hjem.

Disse bildene er det vår flinke Lillian som har tatt.

Det var alt for denne gang! Vi blogges senere.

- Martin og Kristine L

Hei folkens, lenge siden sist.

Nå er vi tilbake på skolen og har endelig tid til å blogge!

Den første dagen i Las Vegas besøkte vi Hooverdemningen. Det er en stor demning som ligger på grensen mellom Nevada og Arizona.

De resterende dagene i Vegas fikk vi til egen disposisjon. Dagene gikk til mye shopping på diverse outlet og shoppingsentre, noen dro på tivoli, andre gamblet på casino og noen dro på Chippendales (show med mannlige strippere).

Vi feiret også halloween i Las Vegas. Da spiste vi en fantastisk buffet på casinoet Circus Circus.

Videre gikk turen til vakre Grand Canyon.

Vi var så heldige å fikk holde alligatorer på en alligatorfarm i Colorado.

Det siste stoppet før Denver var The Great Sand Dunes National Park i Colorado.

Takk for nå.

Kristine, Eline og Helene

Mye har skjedd siden sist oppdatering. Etter siste kveld hos mormonerne i Salt Lake City bydde kommende dag på nok enn lang busstur. Nærmere bestemt åtte til ti timer. Underveis stoppet vi opp på en rasteplass hvor man kunne se den verdensberømte Bonneville Speedway. Ikke det at det var så mye å se. En hvit stripe nedenfor fjellene, på andre siden av The Great Salt Lake var det man så av den banen. Når de først arrangerer bilrace der snakker vi høy fart og raske biler!

Dagen derpå, 21.10.2015, var vi på vei til Yosemite National Park og de gigantiske sequoia trærene. Som dere kan se på bildene er det ikke akkurat småtteri. Unga kunne leke seg i det fallende treet både oppå og inni!
Og de var ikke de eneste som nøyt godt av det skogen hadde å tilby.

Etter en natt i ingenmansland ventet San Francisco. En pulserende by med mye å gi. Ved å kjøre over Oakland Bay Bridge fikk man hele byen foran seg og Golden Gate Bridge på høyre side av bussen. Det var et fantastisk syn og vi visste at dette ville komme til å bli tre fantastiske dager. Nettene på sin side er en annen sak. Greenwich Inn var hjemmet for voksengruppen og jentene de tre kommende nettene. Hvorfor ikke guttene spør du kanskje. Guttene var så heldige at de måtte sjekke inn på et annet motell, fordi Greenwich drev med oppussing og ikke hadde nok rom? Du kan se for deg jentenes humør i det vi går inn på et rom hvor det ikke er rengjort. Hvor det ligger brukte q-tips i vasken, hår på puta, flekkete gulv og uredde senger. Det var ikke akkurat veldig innbydende. Selv etter at vaskedama hadde vært der var det flekker på sengetøyet, flekker på håndklene og grener gjennom vinduet på badet.
Dere kan bare forestille dere hvordan stemningen ble når gutta sendte snap av de rene rommene med store senger og innbydene intreør. Det var ikke akkurat til hjelp kan du si, men vi kom oss over det. Så og si, og fortsatte dagen.
Dagen bød på mye morsomt. Blant annet Cable Cars og Haight Ashbury, hippi-strøket hvor alt startet. Og hippi er det i aller høyeste grad forsatt, i hvert fall noen av butikkene! Det var utrolig fargerrikt og morsomt å vandre rundt i den gata. Se på alt som var av klær og ting.

Ingrid tester ut forskjellige hodeplagg i en vintage forretning i Haight Ashbury

Ny dag, nye muligheter. En mulighet var fengsel, nemlig Alcatraz! Det verdensberømte nedlagte fengselet som har følgende sitat som kjennetegn; if you break the rules you go to prison, if you break the prison rules you go to Alcatraz

Må bare si at utsikten fra Alcatraz over San Francisco er ganske spesiell i og med at du kommer ganske nære byen. Friheten var så nære, men samtidig alt for langt unna...

Eline som knipser litt bilder !
For min del var dette andre gangen jeg besøkte Alcatraz, og jeg vil nesten si at gang nummer to var bedre, fordi jeg fikk med meg mye mer enn første gang. Jeg fikk med meg at det var flere i klassen som datt ut av lydopptaket som hver og en hadde fått utdelt, og med det falt ut av alt sammen. Da skjønner jeg selvfølgelig at det ikke er like gøy som det kunne ha vært? Ellers var det flere som ville prøve seg bak murene

Når vi kom tilbake til fastlandet ventet en lunch i Chinatown på oss. Det var mye mat, men god mat. For noen, Håkon, ble en av rettene litt sterke, noe som førte til rødt ansikt og tårer i øynene, noe som igjen førte til en god latter for oss andre.
Etter Chinatown hadde vi resten av ettermiddagen og kvelden for oss selv og kunne utnytte den akkurat slik vi ønsket. For mange innbærte dette shopping, for noen en tur opp i en høy bygning med en ganske fin utsikt over San Francisco etterfulgt av en tur til frisørsalongen, og for de gjenværende en spasertur rundt om i byen, hvor Magnus blant annet møtte en KJENDIS!

Ry Doon og Magnus #starstruck
Nærmere 7, halv 8 satt noen av jentene på en av de mange Starbucks du kan finne i San Francisco. Der kom vi først i snakk med et par dansker som ikke var i annet en godt humør og ønsket å slå av en prat med oss nordmennene. Christiane fikk god kontakt med han ene som på et tidspunkt ønsket å mate henne med et eller annet. Samtidig satt det en annen fyr, Ernest Kahn, ved bordet vårt som også kom inn i samtalen, men da over til engelsk. Og dere vil ikke tro hva han drev med. JOJO! Han showet litt for oss og fortalte oss om hvordan business han opererte med. En utrolig hyggelig og sjarmerende fyr med mye i både hodet og fingra!

Planen var Cheesecake Factory for noen av oss, men det skjedde ikke med tanke på at det var 1,5 time i kø. Da føyk halve klassen  som vi var til Lori?s Diner rett ved Union Square. En diner som virkelig er å anbefale!

24.10.2015
Denne dagen stod Golden Gate Bridge for tur. Helene, Malin, Steffen, Ørvar, Lars og meg selv (Lillian) valgte å gå over hele og tilbake, mens resten av klassen bare hadde en time på brua og derfor ikke gikk fullt så langt. For fire av oss ble bussenturen litt lenger enn planlagt. Gene hadde nemlig sagt at vi skulle sette oss på buss nr. 28 og det gjorde vi. Problemet var bare at det var feil 28, så vi endte opp med å kjøre ut av byen til en holdeplass i ingenmansland. Så tok vi riktig buss, men den skulle selvfølgelig tilbake til Golden Gate Bridge før den så brukte 5 min tilbake til stedet vi egentlig skulle til. For å si det kort så brukte vi to timer i stedet for 5 min, så du kan tenke deg at gutta var fornøyde med meg når jeg sa jeg hadde kontroll på hvor vi var. Jeg på min side kunne ikke gjøre annet enn å le, når jeg selvfølgelig skjønte at jeg halvveis hadde driti meg ut, samtidig som det ikke bare var min feil, men også Gene som ikke nevnte at det var to 28 busser. Men selvfølgelig skal jeg gjøre opp for det på en eller annen måte.

Endelig tilbake på hotellet pakket jeg litt om i sekken og stakk ut. Mange hadde dratt ned til byen for å shoppe i og med at dette var siste dag i San Francisco. Andre brukte dagen på å vaske klær og slappe av. Jeg derimot stakk rett bort i gata og inn på brannstasjonen. Der kom jeg i snakk med noen av brannmennene som fortalte meg litt om stasjonen, distriktet, truckene osv. Det er hele 45 brannstasjoner i San Francisco, men greia er at de ikke er så store. De inviterte meg på middag og sa at jeg kunne ta med meg noen venner. Planen for middag denne dagen var Cheesecake Factory med klassen, noe jeg også sa til dem. Jeg skulle nemlig ned til byen å høre hvordan det var med bor for en klasse på 30 stykker. Da de på Cheesecake Factory nevnte at det ville være 3-4 timers ventetid og at vi ville bli splittet opp på forskjellige bord uansett sa jeg meg greit ferdig med det. Nevnte det for klassen og fant ut at det enkleste ville være å dele seg opp, og med det takket jeg selvfølgelig ja til middag på brannstasjonen og sendte Christiane en melding. Hun var sammen med Ingrid, Stine, Benedicte og Martin. Det endte opp med at det bare ble Ingrid, Christiane og meg på middag. Vi storkoste oss og kan ærlig ikke huske siste gang jeg har ledd og vært i nærheten av et så høylytt middagsbord. Det var en stemning som ikke ligna grisen. Og middagen som bestod av salat med en fantastisk og deilig dressing til forrett, kylling, potet og grønnsaker til hovedrett, og hjemmebakt kjeks til dessert. Mette ble vi definitivt!
Etter middagen fikk vi en omvisning på stasjonen og mulighet til å ta brannstolpen ned. Ingrid og meg selv var ikke senene med å komme oss ned stanga, mens Christiane heller valgte de gode trappene.
Deretter fikk vi prøve på utstyret med alt tilbehøret. Selv oksygenmaskene, noe jeg må si var veldig spesielt. Vi var også veldige heldige med at vi fikk være med gutta på utrykning, HELE TO GANGER! Det var ikke akkurat det vi hadde sett for oss at skulle skje i løpet av kvelden, men definitivt noe vi satt utrolig stor pris på! Vi tilbragte resten av kvelden med brannmennene og gikk ikke tilbake til hotellet før nærmere 12-1 tia.
 Christiane lærer å brette flagget på en ordentlig måte.

Ingrid får på seg utstyret!

Christiane er klar til utrykning!

Ingrid i full pose!

Noen av kara på stasjonen

Brannslangen skal visst nok være det tyngste av utstyret. Syntes ikke den var så tung jeg haha

Selvfølgelig var ikke dette et farvel, fordi vi neste morgen ble tatt med ut på frokost. Deilige belgiske vafler med melis, jordbær og krem. Samt en utrolig god appelsinjuice. Vi ble så kjørt tilbake til hotellet hvor vi stod og pratet fram til bussen kom. I mellomtiden kjørte de to brannbilene med det nye skiftet forbi og ringte og vinket i bjella til oss. Det var utrolig gøy og ble satt STOR pris på!
Helt til slutt av San Francisco-eventyret kjørte vi over brua og opp på fjellet hvor utsikten til brua var den fineste!
Og gjett hva! Ny busstur på 5-6 timer til San Luis hvor vi sover denne natta, før morgendagen bærer av gårde til LOS ANGELES!

29.10.2015
Først kan jeg begynne med å si at tre dager i LA var alt for lite. Det er en diger by hvor mulighetene er uendelige. Alt fra shopping, museumer, busstur i byen, LAKERS-kamp til jakt av stjerner. Første stoppested på vei mot LA var Santa Monica Pier. Slutten av reisen for de som kjører ROUTE 66, The Mother Road! Pieren bestod av restauranter, butikker, fiskemuligheter og selvfølgelig TIVOLI! 2 timer ble tilbragt på pieren, noe som gav folk mulighet til å slappe av, ha det gøy og kjøpe is <3

Etter vi hadde spist middag hadde folk muligheten til å gjøre som de ønsket. Noen valgte å ta en tidlig kveld, mens andre vandret langs Hollywood Walk of Fame.

UNIVERSAL STUDIOS var på planen dagen etter, og denne dagen ble fylt av latter og glede. Universal består ikke av de største berg og dalbanene eller de villeste turene, men viser deg heller studioene og settene hvor serier og filmer blir skapt. Blant annet blir sangkonkurransen The Voice spilt inn der for øyeblikket. Med STUDIO TOUR viser de deg rundt på settet og gir deg mye bakgrunnsinformasjon angående Universal Studios. En tur jeg virkelig anbefaler hvis du noen gang tar deg en tur til UNIVERSAL STUDIOS i LOS ANGELES.
En av ridene som var populær der var Terminator. En 4D opplevelse du skal lete lenge etter. Med roboter som sloss rett foran deg og flammer som sprenges rett opp i ansiktet ditt føler du trykket, nærveret og deltakelsen. Akkurat slik det skal være på en ride som det. I tillegg var også Jurassic Park populær. Her ble du virkelig tatt med inn i en verden av dinosaurer og planter. Detaljene var fasierende å se på, selv om man på samme tid prøvde å unngå strålene som dinosaurene spruta på deg. En utrolig tur som avsluttes med en et fossefall hvor du i høyeste grad kan risikere å bli våt.
En annen storslager var WATERWORLD. Hvis du tror det er delfiner og spekkhoggere tar du helt feil. Dette er et spektakulært vannshow fylt av stunts og vann, mye vann for enkelte i publikum. Det fikk definitivt Lars kjenne på. Gjennomvåt fra topp til tå. Ørvar, Tomas, Christiane og Filipe var ikke helt tørre de heller. Joakim og jeg var litt heldigere. Men tilbake til showet. Det bestod av kuler, vannscootere, båter, fly og spektakulære fall! Alt på 20 minutter. Og det noe av det morsomme ved WATERWORLD er at det er kjente folk fra filmer og serier som utfører showet. Når vi så på var det Josh Wray, Nicole Reddinger, Nathan Hendrick, Dan Gilbert, Thomas Vu, Mark Gomez, Stan Elton, RC Ormond og Skyler Millicano. Definitivt noe jeg anbefaler alle å dra på hvis du beveger deg til Universal en dag.
 Skyler Millicano

Ellers ble resten av kvelden til egen disposisjon.
Neste dag var en dag uten noe som helst opplegg og du kunne gjøre akkurat hva du ville. Noen tok en sightsingtur i LA med buss. Andre tok en sightsingbil i Beverly Hills og så på husene til de store stjernene, mens andre lette etter stjerner. Noen fant kostyme til halloween, mens andre shoppet og tok livet med ro. Flere valgte å dra til Beverly Hills for å spise middag når kvelden kom. Rett og slett for å få i seg et godt og sunt måltid for en gang skyld. Christiane og jeg dro til LAKERS kamp på kvelden og kunne ikke hatt det bedre! Stemningen var der fra øyeblikket du gikk ut av bilen til kampen var ferdig. Nesten alle hadde drakter, og om du ikke hadde drakt kunne du ta på deg t-skjorta som man fikk i det man entret stadion. Det første vi gjorde var å gå til en av standsene for å kjøpe litt småtterier. Mens jeg kjøpte en skumfinger og et shotglass, kjøpte Christiane en nøkkelring. Neste på lista var mat og drikke. Nachos og cheddar med vann og cola som tilbehør. Så var det å finne plassene. Med god oppmerking var ikke det ikke noe problem overhodet. Det som møtte oss når vi gikk gjennom dørene og inn til selve banen og tribunen var flere etasjer med tribuner, en ring av skjermer i taket og en godt opplyst bane. For ikke å glemme publikum som allerede var godt i gang med å skape stemning.
Så var kampen i gang. LAKERS tok raskt føringa og ledet på det meste med 15 mål. Vi la raskt merke til at man ikke klappet når de scorte på straffe. Nettopp fordi det var forventet at den skulle sitte. Når motstanderlaget hadde straffe så buet man og når nummer 0 Nick Young scorte fra langt inne på egen banehalvdel i det sekundene løp ut i første eller andre omgang jublet hele stadion så høyt at man skulle tro en hadde vunnet i OL. Det var litt av en stemning!
Det så lenge ut til at LAKERS hadde seieren i lomma, men i siste omgang forsvant den. De ble gradvis tatt igjen, så var det uavgjort og så havnet de under. På et tidspunkt så det ut til at slaget var tapt, men så tok seg opp igjen. Med 4 sekunder igjen på tavla og et poeng bak måtte de bare score, men det klarte det ikke, så det var utrolig kjipt, men ekke så mye vi får gjort med det akkurat. Ellers var det en super kveld og litt av en opplevelse, verdt hver eneste krone!

Så er vi endelig tatt igjen nåtiden. LAS VEGAS er stedet vi befinner oss i nå. En by bestående av ikke mye annet enn casinoer og hoteller. 21+ er definitivt noe du vil være når du er i VEGAS, men det funker å være under også, bare at du ikke får gjort så veldig mye. Er en berg og dalbane her, samt andre attraksjoner så tre dager er fullt mulig å fylle opp, spesielt når det er satt av to dager til shopping på outlet som befinner seg i nærheten med buss!
Nyter hver dag til det fulle xoxo Lillian

Da vi hadde greit med penger igjen i klassekassa, bestemte vi oss for å ta en tur til fantastiske Sharm el-Sheikh i Egypt! Før turen fikk vi i oppgave å sjekke opp hva det var å finne på i selve byen. I tillegg skulle vi finne diverse fakta, lære forskjellige ord osv. Men det vi måtte forberede oss mest på var egentlig prutingen! Pruter du ikke i Egypt, kan du regne med å måtte betale dyrt.

Her er noen bilder fra turen vår:

Fly fra Gardermoen tok ca 5 timer

Hotellområdet (Sharm Reef Hotel):

Kamelridning, beduinleir:

Stranda:

Det tok ca 10 minutter med buss fra hotellet og ned til hotellets strand.

Koraller

Noen av jentene på "dykketur"

Old Market:

Old Market er et av to litt større "shoppingområder" vi besøkte. Her kan man få tak i det meste!

Igjen, tusen takk for en fantastisk tur! Dette glemmer vi aldri :)

Vi har vært på fisking med sportsfiskerlinja ved Grong vgs! Noen av oss dro på båttur, mens andre fisket fra land! Veldig morsomt, men veldig kaldt!  I alle fall for de som trodde de hadde kledd seg godt... men som egentlig ikke hadde det.

Her er noen bilder fra dagen:

Fluefiske!

(bilder lånt fra www.jaktogfiskeskognfhs.blogg.no)

Fornøyde jenter på båttur!

Det begynte å bli kaldt...

Jeg tror ønsket var at det skulle se ut som om Alise falt, men jeg vet ikke helt... Haha!

Resultatet av 0 fisk og dårlig valg av klær!

Skofo's got talent:

Noen kvelder i løpet av året, holder vår kjære musikklærer Frank talentkonkurranser i peisestua på skolen. Her har elevene muligheten til å vise frem hva de kan!

USA-linja's klassebilde:

I begynnelsen av februar hadde vi linjefagsuke på skolen. USA-klassen dro på hyttetur til Grønningen, som ligger på grensa mellom Levanger og Stjørdal. Du vil kanskje ikke tro det, men vi overlevde nesten 4 dager uten strøm, OG MED UTEDO!  ... Vel, det gikk egentlig ganske bra! Vi fikk blant annet være med på hundekjøring! Tror de færreste av oss hadde prøvd dette før.

Man kunne også være med på skiturer, eller pilke om man ville det! Og selv om det ofte ble snakket om at vi gledet oss til å komme hjem for å dusje, så hadde vi en veldig fin tur! Vi har grilla, spilt kort, "babla" og kost oss masse :-)

Noen bilder fra turen:

Alicia med Converse og trillekoffert, sånn passe klar for hyttetur!

Peiskos!

Grillhytta

Hei hei bloggen.
I går var hele skolen på Falstad sammen med en annen folkehøgskole som heter Sund folkehøgskole. Falstad er en tidligere fangeleir som ble brukt under 2. verdenskrig, plassert på Ekne like utenfor Levanger. Når vi kom til Falstad fikk vi informasjon om dagen, vi fikk vite litt om hva som hadde foregått her under krigen og vi fikk noen historier om folk som har vært på Falstad. Dette varte i ca. 1 time, også hadde alle meldt seg på workshops, hvor vi da skulle lære mer om et spesielt tema om Falstad og krigen i Norge. Dette hadde vi valgt før vi kom til Falstadsenteret og vi ble blandet sammen med den andre skolen. Noen hadde en form for undervisning, andre foredrag og noen så en film. Til middag fikk vi trøndersodd og etter middag hadde vi litt tid til å se oss litt rundt før det var dags for fakkeltog opp i Falstadskogen. Her kom vi frem til en et minnemerke hvor det ble holdt taler, ble sunget sanger og litt diverse. Deretter kjørte vi med buss inn til festiviteten i Levanger. Her hadde Sund folkehøgskoles jazz-linje en jazz konsert, samtidig som foto-linja ved dems skole hadde en digital fotofremvisning. Dagen ble avsluttet med ´´Trikken til Auschwitz´´som handler om den siste levende norsk-jøden Samuel Steinmann.  I filmen tar han oss med rundt å forteller om hva som skjer fra han blir fanget til dagen han kommer ut og er en fri mann.

Her går vi i fakkeltoget.

Her fikk vi høre sang av Sund folkehøgskole og en tale fra denne mannen.

Hei alle lesere, foreldre, foresatte, søstre, brødre, tanter, onkler, besteforeldre, kjærester, øvrige familier og alle dere andre som ikke er blitt nevnt - med et spesielt stort HEI til fans!
I går var endelig dagen da alle foreldre, foresatte, søsken og familie kom på besøk. Alle var kjempe spente og gledet seg masse til familiedagen. Hele dagen ble startet med trommespilling på taket av selveste høvdingen Andreas og Bendik. Videre var det uteaktiviteter, musikklinja ved skolen hadde en mini konsert og de andre linjene viste filmer fra linjeturene. Andre klasser hadde forskjellige aktiviteter i sammenheng med det de driver med i skolehverdagen. Utpå dagen hadde håndballinja kamp som mange var med å så på, desverre tapte vi med to mål. Klokken 18.00 ble alle besøkende sluppet inn i gymsalen som var pyntet i ekte viking stil! Her startet vi kvelden med sang, etterfulgt av middagen som var varm røyket villsvin og kålrotstappe. Underveis hadde vi et teaterstykke, lærershow som var en parodi av lærerene vi har på skolen. Det var tale fra rektor, linjelæreren våres og ene læreren til musikklassen. Kvelden ble avsluttet med brennende piler og bål!

Her skulle elevene danse før familiene kom inn og satt seg.

Her er det noen elever som da har lærerparodi. Bra jobba!

Her har noen spilt en parodi Trymskvida. Utrolig gøy.

Her er teaseren som ble laget til familiedagen.

Enjoy, og gled dere til den orginale filmen!

Heihei bloggen.

Usa linja har fått tilbud om klatring på onsdager, så forrige torsdag dro mange fra klassen for å prøve ut klatringa i Trønderhallen som ligger i Levanger. Vi har også fått tilbud om kajakk på torsdager, hvor vi kan lære oss og padle i kajakk.

Men over til klatringa, så var vi 16 på klatringa forrige onsdag, og fikk grunnleggende trinn og lærte litt om hvordan ruta er når man skal klatre og slikt.  Vi lærte det å buldre, også etter det klatra vi i tau. Det som er ganske spennende er at etter en stund, når vi har lært det vi trenger, så skal vi ut til et sted som heter Ekne, noe som da er Norges største klatringsted ute.

Her klatra vi i noen timer, tror nok alle koste seg masse.

Her har vi Petter og Magnus som da skal buldre.

Maiken som da skal opp klatreveggen, med Camilla og Karoline som tilskuer.

Mange av oss som sto og tenkte litt over hvordan de skulle opp veggen, mens andre var godt i gang, eller hva Petter?

Christina og Alise var ganske fornøyde med det og klatre.

Nå SKAL vi bli flinkere til å oppdatere bloggen oftere, slik at dere kan se hva vi driver med her på Skofo.
Men vi blogges snart igjen, peepz.

Hei.

I går var USA klassen på treningstur som en forbredelse til Grand Canyon. Vi gikk gamle kongsvei som Olav Den Hellige reiste på fra Russland til Norge. Vi kjørte en god time til vi var framme i Sverige, deretter gikk vi i 4/5 timer og hadde blandt annet pause ved svenskegrensen. Det var en flott tur med mye fin natur og mange herlige mennesker. Som vanlig ble gruppa godt spredt på veien, men det var forsatt godt samhold og veldig godt humør i gruppene. Noen brukte selvfølgelig litt lengre tid enn andre, men kom seg vellykket fram til slutt.
På turen hadde vi med oss Ingvild, som sammen med mannen sin, skal være med og kjøre oss i USA.  Vi gleder oss til og bli enda bedre kjent med begge to.

Mange i klassen var greit slitne når vi kom på skolen igjen, så da var det bare å hive i seg middag, ta en god dusj og slappe av resten av kvelden.

Alt i alt så var det en super tur med fantastisk godt vær og GOD trening. Vi tok masse fine bilder som dere nå får se.

Gjengen er klar for 2 mil.

Første pause.

På'n igjen!

Lunsj ved svenskegrensa.

Mye flott natur!

BUT FIRST, LET ME TAKE A SELFIE!

Endelig framme.

Noen var "kjempeførnøyde" fordi lærerene tok seg ekstra lang tid med å hente bilene.

FOR EN TUR!

-Hilsen USA gjengen.

Heihei!

Som dere forstår på overskriften har vi hatt gjørmedag i dag. Det var en ny opplevelse for de aller fleste, sett bort ifra at det ble veldig klinete så var det utrolig gøy. Vi fikk forskjellige poster som vi måtte gjennomføre sammen som et lag. Det begynte heller rolig med kims lek, eggkasting og hinking som et par. Derettet utvikle dett seg til en skitten opplevelse, hvor vi da måtte bade i gjørm og posere for kameraet! Gjørma kom bokstavelig talt overalt, men det virket som om alle fikk seg en god latter. Etter det var det og gå tilbake til skolen og bli spylt ned av vår kjære vaktminister. Dusjene ble som du sikkert kan tenke deg, når over 70 personer skal dusje veldig grisete. Dagen ble avsluttet med en god middag (Pølse og potetmos), og planlegging av en eventuell Lakers kamp når vi er i LA senere i høst.

Dette var for hele skolen, slik at vi kunne knytte bedre bånd til hverandre og lærere. Det var tilfeldige grupper, slik at alle måtte ut av sin komfortsone og sosialisere seg med andre mennesker på skofo.

Her er vår kjære Marit, Livslinje lærer, og Åge Morten som er Jakt og fiske lærer.

Tord fra vår kjære USA klasse.

Her har vi Anette som balanserer.

Her ligger Tonje og skal lage en lenke av klær og mennesker.

Joachim får ekstra poeng for å dyppe hele seg i gjørevannet.

Her har vi det berømte gjørmebadet.

Flere som ville ha ekstra poeng i denne konkurransen.

Slik ser man ut etter man har bada i gjørme.

hei i dag har vi hatt linjefag stortsett hele dagen. I anledning med det så danser vi folkedans som vi skal lære oss og vise frem til forskjellige familier i USA. Blir nok veldig flinke alle sammen.

marthe smiler ja

krykkejenta til USA gjengen- god bedring

svein som alltid er like glad

dypt konsentrert

Hallo alle lesere.

Nå er det noen nye elever som har tatt over denne bloggen, og her kommer det masse innlegg om ting vi gjør sammen som en klasse.
Vi har nå vært her i 2 uker, og tiden flyr som aldri før på skolen. Fram til nå har vi vært på en bli kjent tur i Børgefjell, hvor alle på hele skolen var blandet rundt i forskjellige grupper. Her var vi ute i 4 dager og koste oss masse med både elever og lærere.

Som en klasse har vi snakka veldig mye om USA turen vi skal dra på snart, og hva vi skal gjøre og slike ting. Jeg tror alle gleder seg ekstremt mye, og ser virkelig fram til å dra på studietur. Vi skal gjennom ganske mange stater, og gjøre mye forskjellig ting.

Bli kjent tur til Børgefjell:

Før vi dro på tur, kunne vi velge mellom forskjellige steder å dra til. Her er noen bilder fra turen til Orvatnet:

Thea pakket og klar!

Endelig fremme!

Yogaøkt

Skoene til Amalie ble gjennomvåte. Beste løsning: Coop-poser!

Vi fikk (nesten) fisk!!

Noen var tøffere enn andre, og valgte å sove under åpen himmel!

Følg oss gjerne gjennom bloggen. Her kommer det masse annet rart.

- Hilsen USA gjengen.

Mandag 24 Mars dro USA-gjengen på tur til hjemstedet til vår kjære lærer Svein! Det var en 4 timer lang tur med minibuss + 10 kajakker, 9-seter + bagasjetilhenger og Jeanett sin bil. Vi hadde med oss to praksistudenter fra Høgskolen i Bø. DANSKEN OG NORDLENDINGEN! Vi tok inn på en gammel skole som farfaren til Svein var med på å bygge. Her var det stort kjøkken, matsal, alter og alt som var. Vi bodde 4 og 4 på små og søte rom. Mandagen gikk ut på å pakke ut, lage middag, bli kjent med stedet vi bodde på og spille spill. Det er veldig koselig å samle hele klassen et annet sted enn i klasserommet. Tirsdag dro Svein, Anja, Søren og Jan Magne for å dra inn garnet vi satt dagen før. Til deres store overraskelse fikk vi masse fisk og ikke minst en kveite på 37 kilo!

Takk til Jan Magne for MANPOWER til å få opp dette beistet!

Skjønnheten vår <3

Da de kom tilbake fra fisketuren var det noen som dro på fjelltur.

På toppen var det en utrolig utsikt!

Her ser man utover nordland. På gode dager ser man også torghatten og de syv søstre.

Det var også noen som dro ut for å fiske (enda mer) på kaja hvor svogeren til Svein har fabrikk.

Vi gikk ned til vannet for å sløye fisken. Det ble en del sei :)

Mmmm. Fiskeburger.

Til middag på tirsdag ble det stekt torsk, kokt sei, torskelever og rogn og masse godt tilbehør. Ikke feil å ha med oss ikke bare Svein som kokk, men også Mattis! Vi spilte masse spill og spiste masse godteri resten av kvelden. Boller og brus 4 ever. <3

Onsdag morgen dro Svein, storfisker Anja, Trine og Søren for å trekke opp garn med en god del fisk i. Denne onsdagen dro vi i to puljer ut på havet for å fiske. Vi dro utpå i en stor båt 14 stk om gangen. Vi prøvde forskjellige steder men det var ikke så mye napp å få! Først var det Ole som fikk sin første skrei, deretter Helene, SÅ Ole igjen! Det var suverent vær ute og alle storkoste seg utpå havet det blå. Neste pulje fikk litt mer fisk, Søren og Anja som stod for fangsten denne gangen. Det var en flott tur!

Til middag på onsdag fikk vi kjempegode, hjemmelagde fiskeburgere! NAM!

Dagen etter var kajakkdagen vår! Linn Hilde og Søren hadde først introkurs for de som ikke hadde hatt det, også dro de som ville på en padletur senere på dagen. En gjeng dro også ut for å fiske og møtte kajakkfolket. Det begynte å bli kveld og det var en flott solnedgang.

Kine, Helene og Anja ble igjen og lette etter skjulte skatter i fjæra.

Det var en utrolig flott tur med mange søte jenter (hilsen Jan Magne) og mange kjekke gutter (hilsen Helene). Vi ville til og med bli lenger!

Et nytt skoleår har begynt, og vi var 26 spente elever som begynte på Skogn folkehøgskole 25. august. Vi blir beskrevet som en glad og positiv gjeng som passer godt sammen. Vi kommer fra mange forskjellige steder i Norge, som Mo i Rana, Voss, Bergen, Oslo og Hønefoss for å nevne noen. For tiden jobber vi med å foreberede oss til USA-turen vår, som er om kun 21 dager. Vi skal lage et program, eller ''show'', som skal fremføres for de ulike vertsfamiliene og organisasjonene vi skal besøke der borte. Vi gleder oss veldig mye til å oppleve USA, og har allerede planlagt hvilke butikker og steder vi skal innom.

Ellers har vi gått en lang tur på 2,5 mil, som het Sagamarsjen. Denne turen brukte vi mange timer på, vi dro fra skolen kl. 08.30, og kom hjem rundt kl. 18.00. De fleste ble ganske støle og slitne etter turen, så det var godt å komme hjem på kvelden.

USA, film og friluftsliv

Vi er en klasse fra Skogn folkehøyskole som går linjen Usa, film og friluftsliv. Her kommer vi til å skrive om hverdagen vår på Skofo. Vi skal bruke skoleåret på å forberede oss til studieturen som går ti USA.

Legg meg til som venn

· November 2017 · Oktober 2017 · Juni 2017 · April 2017 · Mars 2017 · Februar 2017 · Desember 2016 · November 2016 · Oktober 2016 · Mai 2016 · Mars 2016 · Februar 2016 · Januar 2016 · Desember 2015 · Oktober 2015 · Mai 2015 · Mars 2015 · Februar 2015 · Januar 2015 · November 2014 · September 2014 · April 2014 · Februar 2014 · Januar 2014 · Desember 2013 · Oktober 2013 · September 2013 · Februar 2013 · Januar 2013

· Blogg · Friluftsliv · Skofo · USA

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Hjemmeside Skogn Folkehøgskole

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.