Det var en gang en fredagsmorgen, og vi skulle videre fra Denver. Vi kjørte tidlig om morgenen, gjennom Wyoming og inn i South Dakota, hvor vi dro til Black Hills. Her besøkte vi Crazy Horse, som er verdens største skulptur av indianerhøvdingen med samme navn. Den ble startet på i 1948, og er ennå ikke halvferdig engang. Vi besøkte også Mount Rushmore, der vi fikk sett de berømte presidentene i fjellet. Fun fact: Mount Rushmore får plass i håret til Crazy Horse når den er ferdig!

Crazy Horse; ikke helt ferdig enda.

Modellen til skulpturen av Crazy Horse.

En gjeng turister besøker Mount Rushmore.

Klaus er fornøyd, har fått et ønske i oppfyllelse, nemlig å få se Mount Rushmore!

En fornøyd gjeng på tur mot nye eventyr!

En Crazy gjeng besøker Mount Rushmore.

Dette bildet er til fri tolkning og analysering. Finner du en mening, send en mail.

HALLO!!!!!

På den herrens dag nummer 3, spiste vi frokost med borgermesteren i Lakewood. Denver, som e hovedstaden i Colorado, e sammensatt av massevis av små bya som har vokst sammen, dermed har dem også veldig mange borgermestera. Og vi va så heldig at vi fikk møte en, og spise med han! Etter omvisning og et smakfullt måltid tok vi veien videre til downtown Denver, kor vi besøkte et museum ved navn Denver Museum of Nature and Science. Det va enormt, og vi gikk fritt rundt  å så på utstillinge av for eksempel mumia, romteknologi, steinutskjæringer, dinosaura og jordens gang siden dag én. Etter museumsbesøket, va vi nån tima i byen og shoppa.

På ettermiddgen dro vi tilbake til Sons of Norway, kor vi hadde et program å gjennomføre. Det vil si, at siden vi får bo gratis hos vertsfamilian, så vil vi gi litt tilbake av oss sjøl, og siden dem e særdeles interessert i Norge laga vi et program i høst, kor vi dansa norsk folkedans, sang norske sanga, og hadde en presentasjon om oss selv, og plassen vi kommer fra. Kan bare nevne at publikummet va heftig begeistret, og både lattern og aplausen fløyt lett rundt som en usynlig gass i rommet. Vi elevan hadde det også kjempeartig, programmet gikk som en drøm, og det va ei veldig lett og uformell stemning - nesten som hjemme! :)

Her e nån bilda fra dagen!

Downtown Denver

Et arkeologistudio, om man kan kalle det det, inne på museet.

Et utrydda dyr. Det i bakgrunnen altså...

Alvilde fikk seg en ny kompis - han Steve.

Fra venstre: Harald, John Fredrik, Magnus, Joachim og Teite-Per.

Nån har glømt posen sin midt i gata...

Inne hos  Sons of Norway.

Presentation-time! Fornøyd gutt i grå genser.

I går reiste nesten heile klassen opp til skofohytta. Vi skulle stå på skøyter men isen var ikkje heilt frosen, dermed blei det isfiske og ingen napp. Mesteparten av tida tilbringte me inne på hytta med "Fantasi", masse latter og litt sladder! Det tok lang tid før me fekk varmen i oss og i hytta, men me klarte å kose oss likevell! Det var 12 av oss som overnatta på hytta, resten reiste tilbake til skofo. I dag tidleg kom lærar Svein opp igjen å henta oss. Etter å ha rydda ut av hytta og pakka sekken gjekk turen tilbake til bussen og Svein råkjørte heim til Skofo!

Sandra grillar marshmellows over stearinlysi :)

Silje, Trine og Maren kosar seg i sofaen!

Irene kosar seg på pinnestolen!

Heile gjengen -(minus) Klaus og Per som kjørte fra oss!!!

Sandra, Thea og Irene!

Takk for ein fin tur folkens :) Deko er best!

Kos og klem fra Thea(Thaia) og Irene :D

9.oktober reiste klassen til USA. Etter eit døgn med reising var me landa i Denver, hovedstaden i Colorado, der me skulle bli fordelt ut til vertsfamiliar. Samtlege av vertsfamiliane var ein del av Sons of Norway i Denver, ein organisasjon for amerikanarar med norske anar, norske forfedre, nordmenn, norske amerikanarar, eller folk som i generell grad er glad og interessert i Norge.

Dagen etter reiste me til Red rocks, der såg me det kjente amfiteateret, kor mange kjente artistar som f.eks. The Beatles, U2 og Jimi Hendrix har opptredd. Seinare på dagen reiste me til Heritage Square å kledde oss ut i klede fra-1850 talet.

Per framme i Denver.

Det naturlege amfiteateret i Red Rocks.

Ein liten del av klassen i Red Rocks. Vi er eigentleg 20 elevar!

Mange lokale brukar tribunane til å trening. Om kvelden kan du gå på konsert eller sjå på stjernar!

Vår lærar Svein er ein true G (true gangster). På folkemunne kallar dei han Shamland.

På veg videre såg vi ein amerikansk skulebuss. Instinktivt tok me opp kameraene våre og knispa så gnisten sto!

Heritage Square er ein liten cowboyby utafor Denver.

Converse passar til alt, eller kva, Alvilde? Stian i hatt tel høgre.

Per klar for å sjekke opp damer i baren.

Vi avslutta dagen på Colorado Mills, eit margesvært kjøpesenter, eller Mall som dei sei i Junaiten. Der åt vi, og shoppa bittelitt. Etterpå dro vi tilbake til Sons of Norway, der vi hadde ei prøve på eit opplegg vi skulle gjennomføre for medlemma der dagen etter. Skal fortelle meir om dette seinere!

I høst va vi på studietur i USA, en reise som strakk seg over vestsida av USA, gjennom 10 stata, fra Denver i Colorado, opp til Kalispell i Montana, ned til Salt Lake City i Utah, ut til San Francisco og Los Angeles i California, inn til Las Vegas i Nevada, og Grand Canyon i Arizona, og mange andre stopp innimellom. Vi va på veien i heile 33 daga, og kjørte nesten 1000 mil!

På den tida blogga vi ikke, men vi hadde en fantastisk reise som vi gjerne vil fortelle om, og det har vi tenkt å gjøre ved å legge ut et blogginnlegg for hver dag vi va på tur.

Her kan dåkk se reiseruta våres.

Her vil det bli lagt ut oppdateringer fra hverdagen til oss her ved USA-linja på Skogn Folkehøgskole.

Det vil bli lagt ut innlegg fra elever ved Usa-linja. Vi satser på at det skal bli lagt ut innlegg 1 gang i uken.

På tur ned Grand Canyon.

Solnedgang over Santa Monica Beach.

Elever på tur i Universal Studios .

For mer informasjon om Skogn Folkehøgskole og Usa-linja se vår hjemmeside www.skognfhs.no

USA, film og friluftsliv

Vi er en klasse fra Skogn folkehøyskole som går linjen Usa, film og friluftsliv. Her kommer vi til å skrive om hverdagen vår på Skofo. Vi skal bruke skoleåret på å forberede oss til studieturen som går ti USA.

Legg meg til som venn

· Oktober 2017 · Juni 2017 · April 2017 · Mars 2017 · Februar 2017 · Desember 2016 · November 2016 · Oktober 2016 · Mai 2016 · Mars 2016 · Februar 2016 · Januar 2016 · Desember 2015 · Oktober 2015 · Mai 2015 · Mars 2015 · Februar 2015 · Januar 2015 · November 2014 · September 2014 · April 2014 · Februar 2014 · Januar 2014 · Desember 2013 · Oktober 2013 · September 2013 · Februar 2013 · Januar 2013

· Blogg · Friluftsliv · Skofo · USA

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Hjemmeside Skogn Folkehøgskole

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.