Mye har skjedd siden sist oppdatering. Etter siste kveld hos mormonerne i Salt Lake City bydde kommende dag på nok enn lang busstur. Nærmere bestemt åtte til ti timer. Underveis stoppet vi opp på en rasteplass hvor man kunne se den verdensberømte Bonneville Speedway. Ikke det at det var så mye å se. En hvit stripe nedenfor fjellene, på andre siden av The Great Salt Lake var det man så av den banen. Når de først arrangerer bilrace der snakker vi høy fart og raske biler!

Dagen derpå, 21.10.2015, var vi på vei til Yosemite National Park og de gigantiske sequoia trærene. Som dere kan se på bildene er det ikke akkurat småtteri. Unga kunne leke seg i det fallende treet både oppå og inni!
Og de var ikke de eneste som nøyt godt av det skogen hadde å tilby.

Etter en natt i ingenmansland ventet San Francisco. En pulserende by med mye å gi. Ved å kjøre over Oakland Bay Bridge fikk man hele byen foran seg og Golden Gate Bridge på høyre side av bussen. Det var et fantastisk syn og vi visste at dette ville komme til å bli tre fantastiske dager. Nettene på sin side er en annen sak. Greenwich Inn var hjemmet for voksengruppen og jentene de tre kommende nettene. Hvorfor ikke guttene spør du kanskje. Guttene var så heldige at de måtte sjekke inn på et annet motell, fordi Greenwich drev med oppussing og ikke hadde nok rom? Du kan se for deg jentenes humør i det vi går inn på et rom hvor det ikke er rengjort. Hvor det ligger brukte q-tips i vasken, hår på puta, flekkete gulv og uredde senger. Det var ikke akkurat veldig innbydende. Selv etter at vaskedama hadde vært der var det flekker på sengetøyet, flekker på håndklene og grener gjennom vinduet på badet.
Dere kan bare forestille dere hvordan stemningen ble når gutta sendte snap av de rene rommene med store senger og innbydene intreør. Det var ikke akkurat til hjelp kan du si, men vi kom oss over det. Så og si, og fortsatte dagen.
Dagen bød på mye morsomt. Blant annet Cable Cars og Haight Ashbury, hippi-strøket hvor alt startet. Og hippi er det i aller høyeste grad forsatt, i hvert fall noen av butikkene! Det var utrolig fargerrikt og morsomt å vandre rundt i den gata. Se på alt som var av klær og ting.

Ingrid tester ut forskjellige hodeplagg i en vintage forretning i Haight Ashbury

Ny dag, nye muligheter. En mulighet var fengsel, nemlig Alcatraz! Det verdensberømte nedlagte fengselet som har følgende sitat som kjennetegn; if you break the rules you go to prison, if you break the prison rules you go to Alcatraz

Må bare si at utsikten fra Alcatraz over San Francisco er ganske spesiell i og med at du kommer ganske nære byen. Friheten var så nære, men samtidig alt for langt unna...

Eline som knipser litt bilder !
For min del var dette andre gangen jeg besøkte Alcatraz, og jeg vil nesten si at gang nummer to var bedre, fordi jeg fikk med meg mye mer enn første gang. Jeg fikk med meg at det var flere i klassen som datt ut av lydopptaket som hver og en hadde fått utdelt, og med det falt ut av alt sammen. Da skjønner jeg selvfølgelig at det ikke er like gøy som det kunne ha vært? Ellers var det flere som ville prøve seg bak murene

Når vi kom tilbake til fastlandet ventet en lunch i Chinatown på oss. Det var mye mat, men god mat. For noen, Håkon, ble en av rettene litt sterke, noe som førte til rødt ansikt og tårer i øynene, noe som igjen førte til en god latter for oss andre.
Etter Chinatown hadde vi resten av ettermiddagen og kvelden for oss selv og kunne utnytte den akkurat slik vi ønsket. For mange innbærte dette shopping, for noen en tur opp i en høy bygning med en ganske fin utsikt over San Francisco etterfulgt av en tur til frisørsalongen, og for de gjenværende en spasertur rundt om i byen, hvor Magnus blant annet møtte en KJENDIS!

Ry Doon og Magnus #starstruck
Nærmere 7, halv 8 satt noen av jentene på en av de mange Starbucks du kan finne i San Francisco. Der kom vi først i snakk med et par dansker som ikke var i annet en godt humør og ønsket å slå av en prat med oss nordmennene. Christiane fikk god kontakt med han ene som på et tidspunkt ønsket å mate henne med et eller annet. Samtidig satt det en annen fyr, Ernest Kahn, ved bordet vårt som også kom inn i samtalen, men da over til engelsk. Og dere vil ikke tro hva han drev med. JOJO! Han showet litt for oss og fortalte oss om hvordan business han opererte med. En utrolig hyggelig og sjarmerende fyr med mye i både hodet og fingra!

Planen var Cheesecake Factory for noen av oss, men det skjedde ikke med tanke på at det var 1,5 time i kø. Da føyk halve klassen  som vi var til Lori?s Diner rett ved Union Square. En diner som virkelig er å anbefale!

24.10.2015
Denne dagen stod Golden Gate Bridge for tur. Helene, Malin, Steffen, Ørvar, Lars og meg selv (Lillian) valgte å gå over hele og tilbake, mens resten av klassen bare hadde en time på brua og derfor ikke gikk fullt så langt. For fire av oss ble bussenturen litt lenger enn planlagt. Gene hadde nemlig sagt at vi skulle sette oss på buss nr. 28 og det gjorde vi. Problemet var bare at det var feil 28, så vi endte opp med å kjøre ut av byen til en holdeplass i ingenmansland. Så tok vi riktig buss, men den skulle selvfølgelig tilbake til Golden Gate Bridge før den så brukte 5 min tilbake til stedet vi egentlig skulle til. For å si det kort så brukte vi to timer i stedet for 5 min, så du kan tenke deg at gutta var fornøyde med meg når jeg sa jeg hadde kontroll på hvor vi var. Jeg på min side kunne ikke gjøre annet enn å le, når jeg selvfølgelig skjønte at jeg halvveis hadde driti meg ut, samtidig som det ikke bare var min feil, men også Gene som ikke nevnte at det var to 28 busser. Men selvfølgelig skal jeg gjøre opp for det på en eller annen måte.

Endelig tilbake på hotellet pakket jeg litt om i sekken og stakk ut. Mange hadde dratt ned til byen for å shoppe i og med at dette var siste dag i San Francisco. Andre brukte dagen på å vaske klær og slappe av. Jeg derimot stakk rett bort i gata og inn på brannstasjonen. Der kom jeg i snakk med noen av brannmennene som fortalte meg litt om stasjonen, distriktet, truckene osv. Det er hele 45 brannstasjoner i San Francisco, men greia er at de ikke er så store. De inviterte meg på middag og sa at jeg kunne ta med meg noen venner. Planen for middag denne dagen var Cheesecake Factory med klassen, noe jeg også sa til dem. Jeg skulle nemlig ned til byen å høre hvordan det var med bor for en klasse på 30 stykker. Da de på Cheesecake Factory nevnte at det ville være 3-4 timers ventetid og at vi ville bli splittet opp på forskjellige bord uansett sa jeg meg greit ferdig med det. Nevnte det for klassen og fant ut at det enkleste ville være å dele seg opp, og med det takket jeg selvfølgelig ja til middag på brannstasjonen og sendte Christiane en melding. Hun var sammen med Ingrid, Stine, Benedicte og Martin. Det endte opp med at det bare ble Ingrid, Christiane og meg på middag. Vi storkoste oss og kan ærlig ikke huske siste gang jeg har ledd og vært i nærheten av et så høylytt middagsbord. Det var en stemning som ikke ligna grisen. Og middagen som bestod av salat med en fantastisk og deilig dressing til forrett, kylling, potet og grønnsaker til hovedrett, og hjemmebakt kjeks til dessert. Mette ble vi definitivt!
Etter middagen fikk vi en omvisning på stasjonen og mulighet til å ta brannstolpen ned. Ingrid og meg selv var ikke senene med å komme oss ned stanga, mens Christiane heller valgte de gode trappene.
Deretter fikk vi prøve på utstyret med alt tilbehøret. Selv oksygenmaskene, noe jeg må si var veldig spesielt. Vi var også veldige heldige med at vi fikk være med gutta på utrykning, HELE TO GANGER! Det var ikke akkurat det vi hadde sett for oss at skulle skje i løpet av kvelden, men definitivt noe vi satt utrolig stor pris på! Vi tilbragte resten av kvelden med brannmennene og gikk ikke tilbake til hotellet før nærmere 12-1 tia.
 Christiane lærer å brette flagget på en ordentlig måte.

Ingrid får på seg utstyret!

Christiane er klar til utrykning!

Ingrid i full pose!

Noen av kara på stasjonen

Brannslangen skal visst nok være det tyngste av utstyret. Syntes ikke den var så tung jeg haha

Selvfølgelig var ikke dette et farvel, fordi vi neste morgen ble tatt med ut på frokost. Deilige belgiske vafler med melis, jordbær og krem. Samt en utrolig god appelsinjuice. Vi ble så kjørt tilbake til hotellet hvor vi stod og pratet fram til bussen kom. I mellomtiden kjørte de to brannbilene med det nye skiftet forbi og ringte og vinket i bjella til oss. Det var utrolig gøy og ble satt STOR pris på!
Helt til slutt av San Francisco-eventyret kjørte vi over brua og opp på fjellet hvor utsikten til brua var den fineste!
Og gjett hva! Ny busstur på 5-6 timer til San Luis hvor vi sover denne natta, før morgendagen bærer av gårde til LOS ANGELES!

29.10.2015
Først kan jeg begynne med å si at tre dager i LA var alt for lite. Det er en diger by hvor mulighetene er uendelige. Alt fra shopping, museumer, busstur i byen, LAKERS-kamp til jakt av stjerner. Første stoppested på vei mot LA var Santa Monica Pier. Slutten av reisen for de som kjører ROUTE 66, The Mother Road! Pieren bestod av restauranter, butikker, fiskemuligheter og selvfølgelig TIVOLI! 2 timer ble tilbragt på pieren, noe som gav folk mulighet til å slappe av, ha det gøy og kjøpe is <3

Etter vi hadde spist middag hadde folk muligheten til å gjøre som de ønsket. Noen valgte å ta en tidlig kveld, mens andre vandret langs Hollywood Walk of Fame.

UNIVERSAL STUDIOS var på planen dagen etter, og denne dagen ble fylt av latter og glede. Universal består ikke av de største berg og dalbanene eller de villeste turene, men viser deg heller studioene og settene hvor serier og filmer blir skapt. Blant annet blir sangkonkurransen The Voice spilt inn der for øyeblikket. Med STUDIO TOUR viser de deg rundt på settet og gir deg mye bakgrunnsinformasjon angående Universal Studios. En tur jeg virkelig anbefaler hvis du noen gang tar deg en tur til UNIVERSAL STUDIOS i LOS ANGELES.
En av ridene som var populær der var Terminator. En 4D opplevelse du skal lete lenge etter. Med roboter som sloss rett foran deg og flammer som sprenges rett opp i ansiktet ditt føler du trykket, nærveret og deltakelsen. Akkurat slik det skal være på en ride som det. I tillegg var også Jurassic Park populær. Her ble du virkelig tatt med inn i en verden av dinosaurer og planter. Detaljene var fasierende å se på, selv om man på samme tid prøvde å unngå strålene som dinosaurene spruta på deg. En utrolig tur som avsluttes med en et fossefall hvor du i høyeste grad kan risikere å bli våt.
En annen storslager var WATERWORLD. Hvis du tror det er delfiner og spekkhoggere tar du helt feil. Dette er et spektakulært vannshow fylt av stunts og vann, mye vann for enkelte i publikum. Det fikk definitivt Lars kjenne på. Gjennomvåt fra topp til tå. Ørvar, Tomas, Christiane og Filipe var ikke helt tørre de heller. Joakim og jeg var litt heldigere. Men tilbake til showet. Det bestod av kuler, vannscootere, båter, fly og spektakulære fall! Alt på 20 minutter. Og det noe av det morsomme ved WATERWORLD er at det er kjente folk fra filmer og serier som utfører showet. Når vi så på var det Josh Wray, Nicole Reddinger, Nathan Hendrick, Dan Gilbert, Thomas Vu, Mark Gomez, Stan Elton, RC Ormond og Skyler Millicano. Definitivt noe jeg anbefaler alle å dra på hvis du beveger deg til Universal en dag.
 Skyler Millicano

Ellers ble resten av kvelden til egen disposisjon.
Neste dag var en dag uten noe som helst opplegg og du kunne gjøre akkurat hva du ville. Noen tok en sightsingtur i LA med buss. Andre tok en sightsingbil i Beverly Hills og så på husene til de store stjernene, mens andre lette etter stjerner. Noen fant kostyme til halloween, mens andre shoppet og tok livet med ro. Flere valgte å dra til Beverly Hills for å spise middag når kvelden kom. Rett og slett for å få i seg et godt og sunt måltid for en gang skyld. Christiane og jeg dro til LAKERS kamp på kvelden og kunne ikke hatt det bedre! Stemningen var der fra øyeblikket du gikk ut av bilen til kampen var ferdig. Nesten alle hadde drakter, og om du ikke hadde drakt kunne du ta på deg t-skjorta som man fikk i det man entret stadion. Det første vi gjorde var å gå til en av standsene for å kjøpe litt småtterier. Mens jeg kjøpte en skumfinger og et shotglass, kjøpte Christiane en nøkkelring. Neste på lista var mat og drikke. Nachos og cheddar med vann og cola som tilbehør. Så var det å finne plassene. Med god oppmerking var ikke det ikke noe problem overhodet. Det som møtte oss når vi gikk gjennom dørene og inn til selve banen og tribunen var flere etasjer med tribuner, en ring av skjermer i taket og en godt opplyst bane. For ikke å glemme publikum som allerede var godt i gang med å skape stemning.
Så var kampen i gang. LAKERS tok raskt føringa og ledet på det meste med 15 mål. Vi la raskt merke til at man ikke klappet når de scorte på straffe. Nettopp fordi det var forventet at den skulle sitte. Når motstanderlaget hadde straffe så buet man og når nummer 0 Nick Young scorte fra langt inne på egen banehalvdel i det sekundene løp ut i første eller andre omgang jublet hele stadion så høyt at man skulle tro en hadde vunnet i OL. Det var litt av en stemning!
Det så lenge ut til at LAKERS hadde seieren i lomma, men i siste omgang forsvant den. De ble gradvis tatt igjen, så var det uavgjort og så havnet de under. På et tidspunkt så det ut til at slaget var tapt, men så tok seg opp igjen. Med 4 sekunder igjen på tavla og et poeng bak måtte de bare score, men det klarte det ikke, så det var utrolig kjipt, men ekke så mye vi får gjort med det akkurat. Ellers var det en super kveld og litt av en opplevelse, verdt hver eneste krone!

Så er vi endelig tatt igjen nåtiden. LAS VEGAS er stedet vi befinner oss i nå. En by bestående av ikke mye annet enn casinoer og hoteller. 21+ er definitivt noe du vil være når du er i VEGAS, men det funker å være under også, bare at du ikke får gjort så veldig mye. Er en berg og dalbane her, samt andre attraksjoner så tre dager er fullt mulig å fylle opp, spesielt når det er satt av to dager til shopping på outlet som befinner seg i nærheten med buss!
Nyter hver dag til det fulle xoxo Lillian

Endelig har vi fått bloggen opp å gå, og vi skal prøve å få oppdatert så ofte som mulig. De siste ukene har vi forberedt oss på turen vi endelig har kommet oss på; USA  2015.

Her kommer en liten oppdatering fra den siste uken;

Dag 1: Vi landet i Denver ca. kl 19 i lokaltid etter mye reising og alle var veldig sliten. Vi fikk da vite at de andre som hadde mellomlandet i New York hadde mistet flyet sitt pga. 2 etasjers lang kø. De fikk ta et fly som gikk 2 timer senere, og derfor måtte vi andre vente på flyplassen i Denver til de kom før vi kunne dra videre til hotellet. Vi var på hotellet veldig sent og alle gikk rett å la seg.

Dag 2:  Vi dro klokken 08:00 fra hotellet, og foran oss ventet en 8 timers lang busstur til Cody i Wyoming. Vi kjørte konstant i 8 timer, med et par pauser for å gå på do, og for å spise lunsj. Når vi kom fram i 17:00 tiden hadde vi en time på Buffalo Bill museumet som lå rett bortenfor hotellet vårt. Museumet hadde 6 avdelinger, og det ble derfor aaaltfor lite med bare 1 time. Så det var litt synd.  Var et utrolig fint museum, med masse intressant. Noen avdelinger vi kunne gå innom var kunstavdeling, våpenavdeling, naturhistorisk osv.
Etter museumet dro vi til hotellet, og deretter ut for å spise på en kina restaurant som lå borti gaten. Og deretter dro vi på Wallmart for å handle. Wallmart var litt av en dyrehage, og de hadde absolutt alt der. Alt fra smykker til medisiner og mat. Etter Wallmart dro vi tilbake til hotellet, og folk fikk gjøre som de ville.

Dag 3: Vi dro vi klokken 08:30 videre til Yellowstone nasjonalpark. Her skal det i utgangspunktet være mulig å se masse forskjellige dyr, men vi fikk kun sett bison, antiloper og hjort. Vi fikk gå ut og ta nærbilder av bisonene, noe som var ganske kult. I tillegg fikk vi se masse varmekilder/geysirer. Etterpå bar bussturen videre til hotellet.

Dag 4: Vi kjørte i 5-6 timer for å komme oss til Idaho hvor vi skulle få besøke en amish-familie. Dette var veldig kjekt. Vi fikk se hvordan de bodde, få tur med hest og kjerre, ri på hest og i tillegg så sang vi kjente norske sanger for dem. Familien var veldig hyggelig og imøtekommende, og vi fikk heldigvis lov til å ta bilder selvom de er veldig sky og ikke er så glad i at folk innvanderer privatlivet dems.

I forgårs kom vi fram til mormon familien vi skal bo hos fram til tirsdag. De har et utrolig nydelig hus, og er virkelig en kjempe hyggelig familie. Så her trives alle kjempe godt. I går fikk vi være med på konsert og omvisning rundt tempel bygningen til mormonene. Noe som var veldig interessant og fint å få oppleve. Koret var helt fantastisk.
Når vi kom tilbake til familien stod gresskarskjæring for tur etterfulgt av nydelig middag (chilligryte). Kvelden videre gikk til prating med vertsfamilien, og i tillegg måtte vi synge for dem. Og moren og sønnen framførte et fint stykke med cello og piano. Det var også to mormon misjonærer på besøk som vi kunne stille spørsmål og høre på.

I dag har vi fått omvisning på Brigham Young University. Et universitet hvor mange mormoner går. Var utrolig stort og ikke minst kjempe fint! Nå står bading for tur hjemme hos mormon familien.
Vi bloggeeees!
- Christiane

USA, film og friluftsliv

Vi er en klasse fra Skogn folkehøyskole som går linjen Usa, film og friluftsliv. Her kommer vi til å skrive om hverdagen vår på Skofo. Vi skal bruke skoleåret på å forberede oss til studieturen som går ti USA.

Legg meg til som venn

· Oktober 2017 · Juni 2017 · April 2017 · Mars 2017 · Februar 2017 · Desember 2016 · November 2016 · Oktober 2016 · Mai 2016 · Mars 2016 · Februar 2016 · Januar 2016 · Desember 2015 · Oktober 2015 · Mai 2015 · Mars 2015 · Februar 2015 · Januar 2015 · November 2014 · September 2014 · April 2014 · Februar 2014 · Januar 2014 · Desember 2013 · Oktober 2013 · September 2013 · Februar 2013 · Januar 2013

· Blogg · Friluftsliv · USA

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Hjemmeside Skogn Folkehøgskole

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.