Mye har skjedd siden sist oppdatering. Etter siste kveld hos mormonerne i Salt Lake City bydde kommende dag p nok enn lang busstur. Nrmere bestemt tte til ti timer. Underveis stoppet vi opp p en rasteplass hvor man kunne se den verdensbermte Bonneville Speedway. Ikke det at det var s mye se. En hvit stripe nedenfor fjellene, p andre siden av The Great Salt Lake var det man s av den banen. Nr de frst arrangerer bilrace der snakker vi hy fart og raske biler!

Dagen derp, 21.10.2015, var vi p vei til Yosemite National Park og de gigantiske sequoia trrene. Som dere kan se p bildene er det ikke akkurat smtteri. Unga kunne leke seg i det fallende treet bde opp og inni!
Og de var ikke de eneste som nyt godt av det skogen hadde tilby.

Etter en natt i ingenmansland ventet San Francisco. En pulserende by med mye gi. Ved kjre over Oakland Bay Bridge fikk man hele byen foran seg og Golden Gate Bridge p hyre side av bussen. Det var et fantastisk syn og vi visste at dette ville komme til bli tre fantastiske dager. Nettene p sin side er en annen sak. Greenwich Inn var hjemmet for voksengruppen og jentene de tre kommende nettene. Hvorfor ikke guttene spr du kanskje. Guttene var s heldige at de mtte sjekke inn p et annet motell, fordi Greenwich drev med oppussing og ikke hadde nok rom? Du kan se for deg jentenes humr i det vi gr inn p et rom hvor det ikke er rengjort. Hvor det ligger brukte q-tips i vasken, hr p puta, flekkete gulv og uredde senger. Det var ikke akkurat veldig innbydende. Selv etter at vaskedama hadde vrt der var det flekker p sengetyet, flekker p hndklene og grener gjennom vinduet p badet.
Dere kan bare forestille dere hvordan stemningen ble nr gutta sendte snap av de rene rommene med store senger og innbydene intrer. Det var ikke akkurat til hjelp kan du si, men vi kom oss over det. S og si, og fortsatte dagen.
Dagen bd p mye morsomt. Blant annet Cable Cars og Haight Ashbury, hippi-strket hvor alt startet. Og hippi er det i aller hyeste grad forsatt, i hvert fall noen av butikkene! Det var utrolig fargerrikt og morsomt vandre rundt i den gata. Se p alt som var av klr og ting.

Ingrid tester ut forskjellige hodeplagg i en vintage forretning i Haight Ashbury

Ny dag, nye muligheter. En mulighet var fengsel, nemlig Alcatraz! Det verdensbermte nedlagte fengselet som har flgende sitat som kjennetegn; if you break the rules you go to prison, if you break the prison rules you go to Alcatraz

M bare si at utsikten fra Alcatraz over San Francisco er ganske spesiell i og med at du kommer ganske nre byen. Friheten var s nre, men samtidig alt for langt unna...

Eline som knipser litt bilder !
For min del var dette andre gangen jeg beskte Alcatraz, og jeg vil nesten si at gang nummer to var bedre, fordi jeg fikk med meg mye mer enn frste gang. Jeg fikk med meg at det var flere i klassen som datt ut av lydopptaket som hver og en hadde ftt utdelt, og med det falt ut av alt sammen. Da skjnner jeg selvflgelig at det ikke er like gy som det kunne ha vrt? Ellers var det flere som ville prve seg bak murene

Nr vi kom tilbake til fastlandet ventet en lunch i Chinatown p oss. Det var mye mat, men god mat. For noen, Hkon, ble en av rettene litt sterke, noe som frte til rdt ansikt og trer i ynene, noe som igjen frte til en god latter for oss andre.
Etter Chinatown hadde vi resten av ettermiddagen og kvelden for oss selv og kunne utnytte den akkurat slik vi nsket. For mange innbrte dette shopping, for noen en tur opp i en hy bygning med en ganske fin utsikt over San Francisco etterfulgt av en tur til frisrsalongen, og for de gjenvrende en spasertur rundt om i byen, hvor Magnus blant annet mtte en KJENDIS!

Ry Doon og Magnus #starstruck
Nrmere 7, halv 8 satt noen av jentene p en av de mange Starbucks du kan finne i San Francisco. Der kom vi frst i snakk med et par dansker som ikke var i annet en godt humr og nsket sl av en prat med oss nordmennene. Christiane fikk god kontakt med han ene som p et tidspunkt nsket mate henne med et eller annet. Samtidig satt det en annen fyr, Ernest Kahn, ved bordet vrt som ogs kom inn i samtalen, men da over til engelsk. Og dere vil ikke tro hva han drev med. JOJO! Han showet litt for oss og fortalte oss om hvordan business han opererte med. En utrolig hyggelig og sjarmerende fyr med mye i bde hodet og fingra!

Planen var Cheesecake Factory for noen av oss, men det skjedde ikke med tanke p at det var 1,5 time i k. Da fyk halve klassen som vi var til Lori?s Diner rett ved Union Square. En diner som virkelig er anbefale!

24.10.2015
Denne dagen stod Golden Gate Bridge for tur. Helene, Malin, Steffen, rvar, Lars og meg selv (Lillian) valgte g over hele og tilbake, mens resten av klassen bare hadde en time p brua og derfor ikke gikk fullt s langt. For fire av oss ble bussenturen litt lenger enn planlagt. Gene hadde nemlig sagt at vi skulle sette oss p buss nr. 28 og det gjorde vi. Problemet var bare at det var feil 28, s vi endte opp med kjre ut av byen til en holdeplass i ingenmansland. S tok vi riktig buss, men den skulle selvflgelig tilbake til Golden Gate Bridge fr den s brukte 5 min tilbake til stedet vi egentlig skulle til. For si det kort s brukte vi to timer i stedet for 5 min, s du kan tenke deg at gutta var fornyde med meg nr jeg sa jeg hadde kontroll p hvor vi var. Jeg p min side kunne ikke gjre annet enn le, nr jeg selvflgelig skjnte at jeg halvveis hadde driti meg ut, samtidig som det ikke bare var min feil, men ogs Gene som ikke nevnte at det var to 28 busser. Men selvflgelig skal jeg gjre opp for det p en eller annen mte.

Endelig tilbake p hotellet pakket jeg litt om i sekken og stakk ut. Mange hadde dratt ned til byen for shoppe i og med at dette var siste dag i San Francisco. Andre brukte dagen p vaske klr og slappe av. Jeg derimot stakk rett bort i gata og inn p brannstasjonen. Der kom jeg i snakk med noen av brannmennene som fortalte meg litt om stasjonen, distriktet, truckene osv. Det er hele 45 brannstasjoner i San Francisco, men greia er at de ikke er s store. De inviterte meg p middag og sa at jeg kunne ta med meg noen venner. Planen for middag denne dagen var Cheesecake Factory med klassen, noe jeg ogs sa til dem. Jeg skulle nemlig ned til byen hre hvordan det var med bor for en klasse p 30 stykker. Da de p Cheesecake Factory nevnte at det ville vre 3-4 timers ventetid og at vi ville bli splittet opp p forskjellige bord uansett sa jeg meg greit ferdig med det. Nevnte det for klassen og fant ut at det enkleste ville vre dele seg opp, og med det takket jeg selvflgelig ja til middag p brannstasjonen og sendte Christiane en melding. Hun var sammen med Ingrid, Stine, Benedicte og Martin. Det endte opp med at det bare ble Ingrid, Christiane og meg p middag. Vi storkoste oss og kan rlig ikke huske siste gang jeg har ledd og vrt i nrheten av et s hylytt middagsbord. Det var en stemning som ikke ligna grisen. Og middagen som bestod av salat med en fantastisk og deilig dressing til forrett, kylling, potet og grnnsaker til hovedrett, og hjemmebakt kjeks til dessert. Mette ble vi definitivt!
Etter middagen fikk vi en omvisning p stasjonen og mulighet til ta brannstolpen ned. Ingrid og meg selv var ikke senene med komme oss ned stanga, mens Christiane heller valgte de gode trappene.
Deretter fikk vi prve p utstyret med alt tilbehret. Selv oksygenmaskene, noe jeg m si var veldig spesielt. Vi var ogs veldige heldige med at vi fikk vre med gutta p utrykning, HELE TO GANGER! Det var ikke akkurat det vi hadde sett for oss at skulle skje i lpet av kvelden, men definitivt noe vi satt utrolig stor pris p! Vi tilbragte resten av kvelden med brannmennene og gikk ikke tilbake til hotellet fr nrmere 12-1 tia.
Christiane lrer brette flagget p en ordentlig mte.

Ingrid fr p seg utstyret!

Christiane er klar til utrykning!

Ingrid i full pose!

Noen av kara p stasjonen

Brannslangen skal visst nok vre det tyngste av utstyret. Syntes ikke den var s tung jeg haha

Selvflgelig var ikke dette et farvel, fordi vi neste morgen ble tatt med ut p frokost. Deilige belgiske vafler med melis, jordbr og krem. Samt en utrolig god appelsinjuice. Vi ble s kjrt tilbake til hotellet hvor vi stod og pratet fram til bussen kom. I mellomtiden kjrte de to brannbilene med det nye skiftet forbi og ringte og vinket i bjella til oss. Det var utrolig gy og ble satt STOR pris p!
Helt til slutt av San Francisco-eventyret kjrte vi over brua og opp p fjellet hvor utsikten til brua var den fineste!
Og gjett hva! Ny busstur p 5-6 timer til San Luis hvor vi sover denne natta, fr morgendagen brer av grde til LOS ANGELES!

29.10.2015
Frst kan jeg begynne med si at tre dager i LA var alt for lite. Det er en diger by hvor mulighetene er uendelige. Alt fra shopping, museumer, busstur i byen, LAKERS-kamp til jakt av stjerner. Frste stoppested p vei mot LA var Santa Monica Pier. Slutten av reisen for de som kjrer ROUTE 66, The Mother Road! Pieren bestod av restauranter, butikker, fiskemuligheter og selvflgelig TIVOLI! 2 timer ble tilbragt p pieren, noe som gav folk mulighet til slappe av, ha det gy og kjpe is <3

Etter vi hadde spist middag hadde folk muligheten til gjre som de nsket. Noen valgte ta en tidlig kveld, mens andre vandret langs Hollywood Walk of Fame.

UNIVERSAL STUDIOS var p planen dagen etter, og denne dagen ble fylt av latter og glede. Universal bestr ikke av de strste berg og dalbanene eller de villeste turene, men viser deg heller studioene og settene hvor serier og filmer blir skapt. Blant annet blir sangkonkurransen The Voice spilt inn der for yeblikket. Med STUDIO TOUR viser de deg rundt p settet og gir deg mye bakgrunnsinformasjon angende Universal Studios. En tur jeg virkelig anbefaler hvis du noen gang tar deg en tur til UNIVERSAL STUDIOS i LOS ANGELES.
En av ridene som var populr der var Terminator. En 4D opplevelse du skal lete lenge etter. Med roboter som sloss rett foran deg og flammer som sprenges rett opp i ansiktet ditt fler du trykket, nrveret og deltakelsen. Akkurat slik det skal vre p en ride som det. I tillegg var ogs Jurassic Park populr. Her ble du virkelig tatt med inn i en verden av dinosaurer og planter. Detaljene var fasierende se p, selv om man p samme tid prvde unng strlene som dinosaurene spruta p deg. En utrolig tur som avsluttes med en et fossefall hvor du i hyeste grad kan risikere bli vt.
En annen storslager var WATERWORLD. Hvis du tror det er delfiner og spekkhoggere tar du helt feil. Dette er et spektakulrt vannshow fylt av stunts og vann, mye vann for enkelte i publikum. Det fikk definitivt Lars kjenne p. Gjennomvt fra topp til t. rvar, Tomas, Christiane og Filipe var ikke helt trre de heller. Joakim og jeg var litt heldigere. Men tilbake til showet. Det bestod av kuler, vannscootere, bter, fly og spektakulre fall! Alt p 20 minutter. Og det noe av det morsomme ved WATERWORLD er at det er kjente folk fra filmer og serier som utfrer showet. Nr vi s p var det Josh Wray, Nicole Reddinger, Nathan Hendrick, Dan Gilbert, Thomas Vu, Mark Gomez, Stan Elton, RC Ormond og Skyler Millicano. Definitivt noe jeg anbefaler alle dra p hvis du beveger deg til Universal en dag.
Skyler Millicano

Ellers ble resten av kvelden til egen disposisjon.
Neste dag var en dag uten noe som helst opplegg og du kunne gjre akkurat hva du ville. Noen tok en sightsingtur i LA med buss. Andre tok en sightsingbil i Beverly Hills og s p husene til de store stjernene, mens andre lette etter stjerner. Noen fant kostyme til halloween, mens andre shoppet og tok livet med ro. Flere valgte dra til Beverly Hills for spise middag nr kvelden kom. Rett og slett for f i seg et godt og sunt mltid for en gang skyld. Christiane og jeg dro til LAKERS kamp p kvelden og kunne ikke hatt det bedre! Stemningen var der fra yeblikket du gikk ut av bilen til kampen var ferdig. Nesten alle hadde drakter, og om du ikke hadde drakt kunne du ta p deg t-skjorta som man fikk i det man entret stadion. Det frste vi gjorde var g til en av standsene for kjpe litt smtterier. Mens jeg kjpte en skumfinger og et shotglass, kjpte Christiane en nkkelring. Neste p lista var mat og drikke. Nachos og cheddar med vann og cola som tilbehr. S var det finne plassene. Med god oppmerking var ikke det ikke noe problem overhodet. Det som mtte oss nr vi gikk gjennom drene og inn til selve banen og tribunen var flere etasjer med tribuner, en ring av skjermer i taket og en godt opplyst bane. For ikke glemme publikum som allerede var godt i gang med skape stemning.
S var kampen i gang. LAKERS tok raskt fringa og ledet p det meste med 15 ml. Vi la raskt merke til at man ikke klappet nr de scorte p straffe. Nettopp fordi det var forventet at den skulle sitte. Nr motstanderlaget hadde straffe s buet man og nr nummer 0 Nick Young scorte fra langt inne p egen banehalvdel i det sekundene lp ut i frste eller andre omgang jublet hele stadion s hyt at man skulle tro en hadde vunnet i OL. Det var litt av en stemning!
Det s lenge ut til at LAKERS hadde seieren i lomma, men i siste omgang forsvant den. De ble gradvis tatt igjen, s var det uavgjort og s havnet de under. P et tidspunkt s det ut til at slaget var tapt, men s tok seg opp igjen. Med 4 sekunder igjen p tavla og et poeng bak mtte de bare score, men det klarte det ikke, s det var utrolig kjipt, men ekke s mye vi fr gjort med det akkurat. Ellers var det en super kveld og litt av en opplevelse, verdt hver eneste krone!

S er vi endelig tatt igjen ntiden. LAS VEGAS er stedet vi befinner oss i n. En by bestende av ikke mye annet enn casinoer og hoteller. 21+ er definitivt noe du vil vre nr du er i VEGAS, men det funker vre under ogs, bare at du ikke fr gjort s veldig mye. Er en berg og dalbane her, samt andre attraksjoner s tre dager er fullt mulig fylle opp, spesielt nr det er satt av to dager til shopping p outlet som befinner seg i nrheten med buss!
Nyter hver dag til det fulle xoxo Lillian

Endelig har vi ftt bloggen opp g, og vi skal prve f oppdatert s ofte som mulig. De siste ukene har vi forberedt oss p turen vi endelig har kommet oss p; USA 2015.

Her kommer en liten oppdatering fra den siste uken;

Dag 1: Vi landet i Denver ca. kl 19 i lokaltid etter mye reising og alle var veldig sliten. Vi fikk da vite at de andre som hadde mellomlandet i New York hadde mistet flyet sitt pga. 2 etasjers lang k. De fikk ta et fly som gikk 2 timer senere, og derfor mtte vi andre vente p flyplassen i Denver til de kom fr vi kunne dra videre til hotellet. Vi var p hotellet veldig sent og alle gikk rett la seg.

Dag 2: Vi dro klokken 08:00 fra hotellet, og foran oss ventet en 8 timers lang busstur til Cody i Wyoming. Vi kjrte konstant i 8 timer, med et par pauser for g p do, og for spise lunsj. Nr vi kom fram i 17:00 tiden hadde vi en time p Buffalo Bill museumet som l rett bortenfor hotellet vrt. Museumet hadde 6 avdelinger, og det ble derfor aaaltfor lite med bare 1 time. S det var litt synd. Var et utrolig fint museum, med masse intressant. Noen avdelinger vi kunne g innom var kunstavdeling, vpenavdeling, naturhistorisk osv.
Etter museumet dro vi til hotellet, og deretter ut for spise p en kina restaurant som l borti gaten. Og deretter dro vi p Wallmart for handle. Wallmart var litt av en dyrehage, og de hadde absolutt alt der. Alt fra smykker til medisiner og mat. Etter Wallmart dro vi tilbake til hotellet, og folk fikk gjre som de ville.

Dag 3: Vidro vi klokken 08:30 videre til Yellowstone nasjonalpark. Her skal det i utgangspunktet vre mulig se masse forskjellige dyr, men vi fikk kun sett bison, antiloper og hjort. Vi fikk g ut og ta nrbilder av bisonene, noe som var ganske kult. I tillegg fikk vi se masse varmekilder/geysirer. Etterp bar bussturen videre til hotellet.

Dag 4: Vi kjrte i 5-6 timer for komme oss til Idaho hvor vi skulle f beske en amish-familie. Dette var veldig kjekt. Vi fikk se hvordan de bodde, f tur med hest og kjerre, ri p hest og i tillegg s sang vi kjente norske sanger for dem. Familien var veldig hyggelig og imtekommende, og vi fikk heldigvis lov til ta bilder selvom de er veldig sky og ikke er s glad i at folk innvanderer privatlivet dems.

I forgrs kom vi fram til mormon familien vi skal bo hos fram til tirsdag. De har et utrolig nydelig hus, og er virkelig en kjempe hyggelig familie. S her trives alle kjempe godt. I gr fikk vi vre med p konsert og omvisning rundt tempel bygningen til mormonene. Noe som var veldig interessant og fint f oppleve. Koret var helt fantastisk.
Nr vi kom tilbake til familien stod gresskarskjring for tur etterfulgt av nydelig middag (chilligryte). Kvelden videre gikk til prating med vertsfamilien, og i tillegg mtte vi synge for dem. Og moren og snnen framfrte et fint stykke med cello og piano. Det var ogs to mormon misjonrer p besk som vi kunne stille sprsml og hre p.

I dag har vi ftt omvisning p Brigham Young University. Et universitet hvor mange mormoner gr. Var utrolig stort og ikke minst kjempe fint! N str bading for tur hjemme hos mormon familien.
Vi bloggeeees!
- Christiane

USA, film og friluftsliv

Vi er en klasse fra Skogn folkehyskole som gr linjen Usa, film og friluftsliv. Her kommer vi til skrive om hverdagen vr p Skofo. Vi skal bruke skoleret p forberede oss til studieturen som gr ti USA.

Legg meg til som venn

Oktober 2017 Juni 2017 April 2017 Mars 2017 Februar 2017 Desember 2016 November 2016 Oktober 2016 Mai 2016 Mars 2016 Februar 2016 Januar 2016 Desember 2015 Oktober 2015 Mai 2015 Mars 2015 Februar 2015 Januar 2015 November 2014 September 2014 April 2014 Februar 2014 Januar 2014 Desember 2013 Oktober 2013 September 2013 Februar 2013 Januar 2013

Blogg Friluftsliv Skofo USA

Sk i bloggen

Linker

blogg.no Hjemmeside Skogn Folkehgskole

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen m avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger p
blogg.no og annonser p bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktr for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.