Den 13. Mars dro vi alle spente til USA, og den første natten tilbrakte vi på et motell i Las Vegas. Dagen etter begynte vi å kjøre mot Grand Canyon, og brukte hele neste dag på kjøring. På veien hadde vi en stopp innom 50's town in Seligman. Der fikk vi milkshake, og gikk rundt i forskjellige giftshops. Vi møtte også på en ordentlig cowboy, med to hester som noen fikk prøve å ri på.

Vi lå en natt i Flagstaff før vi kjørte mot Grand Canyon. Tror jeg kan snakke for mange når jeg sier at Gran Canyon var noe av det fineste på hele turen, og ikke minst sykeste. Alt var så stort! De fleste hiket  nedover i et par timer, mens fire av guttene gikk helt ned til bunnen.

Den neste dagen gikk til å kjøre fra Arizona og til Utah. På veien var vi innom Meteor Crater, Dinosaur Tracks og Monument Valley. I Monument Valley er det spilt inn mange kjente filmer, blant annet Forest Gump!

Arches National Park sto for tur dagen etterpå, og vi måtte kjøre en times tid til Moab i Utah for å komme dit. Hele dagen ble vi guidet gjennom nasjonalparken av en venn av Gene som hadde vært guid der i mange år. Dagen besto av tre forskjellige hikes, og til tross for at dagen var utrolig varm, var det veldig gøy å gå rundt å se på archene sammen med den herlige klassen vår.

Processed with VSCO with f2 presetProcessed with VSCO with f2 preset
Processed with VSCO with f2 preset

Vi dro videre nordover, og kjørte buss i fire timer før vi kom frem til Salt Lake City. Her bodde vi hos Kristin og Chad, en kjempe koselig mormonfamilie. Her bodde vi i to netter, og koste oss masse med bading i bassenget, tennis, billiard og kjempe god mat. Vi fikk også vite veldig mye om hvordan det var å leve som en mormon, og de var veldig åpne med oss om de forskjellige synene de har på ting.

I mens vi var i Salt Lake City besøkte vi også mormon tabernakelkoret, dette er verdens lengste sammenhengende radioprogram. Etter vi hadde hørt koret fikk vi omvisning med en norsk guid rundt på tempelet.

Dagen etterpå besøkte vi BYU (Brigham Young University) i Provo. Dette universitetet var et mormonuniversitet, og det var helt gigantisk! Her fikk vi en guidet tur gjennom deler av universitetet, før vi spiste en god lunsj sammen med noen av de norske studentene som gikk der. Vi dro deretter videre til Idaho Falls.

Vi dro fra Idaho Falls tidlig på dagen, og kjørte videre til Salmon hvor vi skulle besøke en Amish familie. Vi fikk se hvor de bodde, og mange prøvde å ri på hestene de hadde. Vi fikk også prøve å sitte på med hest og kjerre, og til slutt besøkte vi barneskolen deres. Vi ble sunget for av ungene, og vi fikk et innblikk i hvordan hverdagen til en Amish familie var.

De neste dagene var noen laaange kjøredager. Vi dro fra Idaho, og til Nevada. Her var første stopp Elko. Neste dag kjørte vi til Reno, hvor vi var innom National Automobile Museum. I Reno bodde vi på et sykt shady motell, og jeg tror alle var litt småredde hele tiden når vi var der. Heldigvis trenger ikke neste års kull å være bekymret, for dere skal ikke bo der. Neste dag fortsatte vi kjøringen, og vi merket at været begynte å bli varmere. Vi kom frem til San Rafael, som var siste stopp før San Fransisco!!!!!

Hvis dere ønsker å se flere bilder fra USA turen kan dere gå inn på @skognfhsusa og @karenogninaiusa på instagram.

Del 3 av turen kommer snart :-)

Endelig har vi fått bloggen opp å gå, og vi skal prøve å få oppdatert så ofte som mulig. De siste ukene har vi forberedt oss på turen vi endelig har kommet oss på; USA  2015.

Her kommer en liten oppdatering fra den siste uken;

Dag 1: Vi landet i Denver ca. kl 19 i lokaltid etter mye reising og alle var veldig sliten. Vi fikk da vite at de andre som hadde mellomlandet i New York hadde mistet flyet sitt pga. 2 etasjers lang kø. De fikk ta et fly som gikk 2 timer senere, og derfor måtte vi andre vente på flyplassen i Denver til de kom før vi kunne dra videre til hotellet. Vi var på hotellet veldig sent og alle gikk rett å la seg.

Dag 2:  Vi dro klokken 08:00 fra hotellet, og foran oss ventet en 8 timers lang busstur til Cody i Wyoming. Vi kjørte konstant i 8 timer, med et par pauser for å gå på do, og for å spise lunsj. Når vi kom fram i 17:00 tiden hadde vi en time på Buffalo Bill museumet som lå rett bortenfor hotellet vårt. Museumet hadde 6 avdelinger, og det ble derfor aaaltfor lite med bare 1 time. Så det var litt synd.  Var et utrolig fint museum, med masse intressant. Noen avdelinger vi kunne gå innom var kunstavdeling, våpenavdeling, naturhistorisk osv.
Etter museumet dro vi til hotellet, og deretter ut for å spise på en kina restaurant som lå borti gaten. Og deretter dro vi på Wallmart for å handle. Wallmart var litt av en dyrehage, og de hadde absolutt alt der. Alt fra smykker til medisiner og mat. Etter Wallmart dro vi tilbake til hotellet, og folk fikk gjøre som de ville.

Dag 3: Vi dro vi klokken 08:30 videre til Yellowstone nasjonalpark. Her skal det i utgangspunktet være mulig å se masse forskjellige dyr, men vi fikk kun sett bison, antiloper og hjort. Vi fikk gå ut og ta nærbilder av bisonene, noe som var ganske kult. I tillegg fikk vi se masse varmekilder/geysirer. Etterpå bar bussturen videre til hotellet.

Dag 4: Vi kjørte i 5-6 timer for å komme oss til Idaho hvor vi skulle få besøke en amish-familie. Dette var veldig kjekt. Vi fikk se hvordan de bodde, få tur med hest og kjerre, ri på hest og i tillegg så sang vi kjente norske sanger for dem. Familien var veldig hyggelig og imøtekommende, og vi fikk heldigvis lov til å ta bilder selvom de er veldig sky og ikke er så glad i at folk innvanderer privatlivet dems.

I forgårs kom vi fram til mormon familien vi skal bo hos fram til tirsdag. De har et utrolig nydelig hus, og er virkelig en kjempe hyggelig familie. Så her trives alle kjempe godt. I går fikk vi være med på konsert og omvisning rundt tempel bygningen til mormonene. Noe som var veldig interessant og fint å få oppleve. Koret var helt fantastisk.
Når vi kom tilbake til familien stod gresskarskjæring for tur etterfulgt av nydelig middag (chilligryte). Kvelden videre gikk til prating med vertsfamilien, og i tillegg måtte vi synge for dem. Og moren og sønnen framførte et fint stykke med cello og piano. Det var også to mormon misjonærer på besøk som vi kunne stille spørsmål og høre på.

I dag har vi fått omvisning på Brigham Young University. Et universitet hvor mange mormoner går. Var utrolig stort og ikke minst kjempe fint! Nå står bading for tur hjemme hos mormon familien.
Vi bloggeeees!
- Christiane

Her er siste del med bilder fra USA-turen!

Dag 21. Grand Canyon, Arizona

Planen var å gå helt ned, men på grunn av mye tåke bestemte vi oss for å
heller dra videre til de forskjellige utsiktsplassene

Et litt klarere bilde!

Et av utsiktsplassene

Dag 22. Det store meteorkrateret og Petrified forest, Arizona.

Det store meteorkrateret, Arizona

Petrified forest, millioner år gamle forsteina trær:

På vei til New Mexico:

Indianerreservat

Dag 23. Vi kjørte langs størkna lavaflater og inn til Santa Fe, hovedstaden i New Mexico. Her stoppet vi for å se det gamle torvet hvor puebloindianerne satt og solgte diverse håndverk. Etter dette dro vi videre til Bandelier, en grottelandsby hvor indianerne tidligere bodde.

Størkna lavaflater:

Torvet i Santa Fe:

Bandelier, grottelandsby:

Dag 24. Vi krysset den utrolige brua over Rio Grande (New Mexico). Etter dette dro vi videre til Colorado, hvor vi besøkte en alligator og reptilfarm.

Utsikt fra Rio Grande Bridge:

Her ble deler av filmen "Natural Born Killers" laget!

Alligator og reptilfarm i Colorado:

Vi fikk også se verdens høyestliggende sanddyne!!!

Dag 25. Red rocks

Det er utrolig at vi har fått oppleve så mye av USA, på så kort tid. Det har vært en helt fantastisk tur!

Dag 11. Vel fremme i San Francisco! Her stopper vi ved Golden Gate Bridge for å ta bilder. Senere kjører vi åpen trikk og tar turen innom Haight Ashbury (hippietown).

Golden Gate Bridge

Åpen trikk!

Haight Ashbury:

Dag 12. Vi besøker fangeøya Alcatraz! Etterpå tok vi turen til Chinatown i San Francisco

Chinatown i San Francisco:

Dag 13. Besøk hos den norske sjømannskirken i San Francisco. Etter dette var det tid for shopping!

Dag 14. Los Angeles og Santa Monica Beach!

Santa Monica Beach

Slutten av Route 66, på Santa Monica Beach

Vi rakk akkurat å se solnedgangen!

Dag 15. Hollywood Walk of Fame og Universal Studios!

Universal Studios:

Waterworld!

Dag 16. Lakerskamp og Hollywood Walk of Fame

Lakerskamp:

Staples Center

Lakers - Houston Rockets

Kim Kardashian og Kanye West!

Gjett om vi var stolte... Skogn Folkehøgskole!!

Dag 17. Hooverdammen neste! Etter dette gikk turen videre til Las Vegas.

Grensen mellom delstatene Arizona og Nevada

Vel fremme i Las Vegas:

Dag 18. Las Vegas!

Caesars Palace

Inne!!! på et kjøpesenter

Inne i Bellagio (hotell i Las Vegas)

Dag 19. Halloween i Vegas!

Dag 20. Turen gikk til Oatman i Arizona, en gammel gruveby med ville esler!

På vei til Grand Canyon stoppet vi ved Seligman, en gammel kjent "by" langs Route 66:

Fortsettelse følger!...

For de som vet og ikke vet, så har vi nettopp vært på en helt sinnsyk studietur til USA! Det har dessverre vært dårlig med blogging, både før og under studieturen, men her har dere i alle fall en liten oppdatering fra turen i bilder!

Dag 1.  Den første dagen gjorde vi ikke så mye annet enn å sitte på fly. Vi startet på Værnes, mellomlandet i Island og fløy videre til Denver. Flyturen tok til sammen ca 10 timer. Men hallo, det gikk ganske fort allikevel!

Det var muligheter for å se filmer og serier på flyet!!

Dag 2. Vi dro videre til South Dakota for å se Crazy Horse minnesmerke. Crazy horse var høvdingen for Siouxstammen (indianerstamme) og skulpturen av han kan du se på bildene under.

En liten stopp innom bensinstasjonen!

Crazy Horse minnesmerke:

Som dette er det meningen at skulpturen skal se ut til slutt!

De startet med å hugge inn skulpturen av Crazy Horse for over 60 år siden!

Samme dag dro vi videre for å se Mount Rushmore National Memorial. Her er det laget skulpturer av George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt og Abraham Lincoln. Skulpturene av de 4 presidentene ble laget for å markere landets 150-års jubileum.

Dag 3. Vi er klare for Yellowstone nasjonalpark! Her fikk vi se varme kilder, geysirer, ville bisoner og mye mer. Er man heldig nok kan man også se grizzlybjørn!

Alicia og Gene

Grand Canyon of the Yellowstone

Dag 4. Dagen starter i Yellowstone. Vi drar etter hvert videre til Virginia City, en gammel gullgraverby som ligger like i nærheten.

Glad gjeng!

Old Faithful Geysir var den første Geysiren i nasjonalparken som fikk et navn!

Her står vi ca 100m unna, mens Geysiren skyter opp vann!

Virginia City:

Dag 5. Vi reiser videre til Idaho for å besøke en Amishfamilie! Etter besøket, gikk turen videre til Salt Lake City i Utah. Her bodde vi hos en utrolig hyggelig
mormonfamilie i 4 dager.

Her danser vi folkedans for Amishfamilien!

Vi er fremme hos mormonene, og tar det ganske med ro. Alle var egentlig
bare kjempetrøtte og ville legge seg med en gang. (tulla)

Dag 6. Vi tok turen ned i byen for å se på mormontempelet og verdens største innendørs auditorium!

Salt Lake Mormontempel

The Church Of Jesus Christ Of Latter Day Saints Assembley Hall,
Salt Lake City. Verdens største innendørs auditorium!

Trygt hjemme hos Mormonene!

Dag 7. Tur ned i byen for å se på det store Mormonkoret/ Mormon Tabernacle Choir. Etter koret var det fritt frem for shopping!

Mormon Tabernacle Choir

Gresskarskjæring hos Mormonene!

Det endelige resultatet!

Og i mørket...

Dag 8. Vi besøker Brigham Young University, en skole som er eiet av Mormonerkirken! Det er også siste kveld hos Mormonene.

På vei inn! Her fikk vi blant annet se kortfilmer som handlet om
skolen og skolens regler. Vi ble vist rundt, og invitert på mat sammen med
noen elever fra skolen.

Utsikt fra taket på et av skolebyggene.

Siste dag hos Mormonene

Klassen, sammen med mormonfamilien vi bodde hos.

Dag 9. Saltørkenen i Utah

Christina og Anette

Dag 10. Vi besøker Yosemite Nasjonalpark i California!

Når konglene er så store...

... Fortsettelse følger!

Hei!

I går arrangerte skolen volleyballturnering, og som vanlig var det noen som hadde kommet på en heller spesiell måte å gjøre det på.
Avdelingene på skolen fungerte som lag, og hver avdeling ble bedt om å kle seg etter en spesiell film.
Filmene var:
- Løvenes Konge
- The good, the bad and the ugly
- Eight Mile
- Hair
- Grease
- Gudfaren

Lærerne skulle selfølgelig også være med, og kom i egne fantastiske kostymer. Temaet deres var film og scene.
Til slutt var det Hair (Haugen 1) som gikk av med seieren, og spilte til slutt superfinale mot lærerne. De tok seieren da også!
Både elever og lærere hadde vært svært kreative, så kostymene var ikke til å klage på! (som du nå skal få se)

2.årselevene Gunbjørg og Peter.

Musikklærer Frank.

Håndballærer Jørn

Vår kjære USA-lærer Svein!

Vi på USA-linja holder for tiden på å lage to filmer fra studieturen vår, og her er en liten forsmak på det:

På grunn av snøstorm ble vi nødt til å droppe noen steder på slutten av turen vår. Vi var nødt til å kjøre rett fra Grants i New Mexico til Denver i Colorado. Dette var en veldig lang kjøretur som tok hele dagen. Vi sjekket inn på et hotell nært flyplassen i Denver, og tilbrakte de resterende dagene her.

8. november var dagen for å reise hjem, og alle var nok enige om at nå var det nok og vi gledet oss til å komme hjem til familien og sove hjemme.

På starten av dagen dro mange av oss til IHOP for å spise frokost, og fikk servert noe som ikke kan beskrives som noe annet enn et lass med mat.

Etter frokost dro vi alle til flyplassen i god tid så vi skulle rekke både check-in og middag. Det ble mye venting på flyplassen i Denver, og mange måtte betale en del penger for et ekstra kolli.
Vi fløy fra Denver til London, og hadde heldigvis medvind hele veien. Flyturen ble derfor kortet ned med flere timer, og vi landet i London i god tid. Her måtte vi gjennom enda en sikkerhetskontroll og passkontroll før vi kunne gå på flyet til Oslo. Etter 3 timer på flyet var vi endelig hjemme i Norge! Mange ble møtt på Gardermoen av familie og venner, mens andre tok innenlandsfly videre.

Vi er alle enige om at vi har hatt en fantastisk tur til USA, og vi har kost oss masse! Vi har sett alt fra fattigdom til ekstrem rikdom på turen. Vi har bodd på utallige hoteller og i noen private familier. Vi har fått minner og opplevelser for livet, og knyttet enda sterkere bånd innad i klassen. Tusen takk til linjelærer Svein for at du har vært en fantastisk guide og lærer på denne turen! Takk til vår nye USA-lærer Gene som vi ble så glad i på kun én måned - du er så kul! Og tusen takk til kjøkkendame Ingvild og mannen hennes, Jan Arild, for at dere ble med som reisefølge og sjåfører!

Vi kjørte videre tidlig videre mot New Mexico. På turen stoppet vi først ved et stort meteorkrater. Vi så en film der de viste oss hva som skjedde da meteoren traff jorda for millioner år siden. Det var også et museum som vi kunne gå igjennom om vi ønsket. Denne dagen var alle veldig støle etter turen ned og opp Grand Canyon.

Etter besøket på meteorkrateteret kjørte vi videre til The petrified Forest, der gikk vi bare inn på hovedbygget for å se en film om hvordan trærne ble omgjort til stein for milioner av år siden. Etter det gikk vi inn i en butikk der man kunne kjøpe suvenirer. Vi hadde ikke tid til å kjøre videre inn der vi kunne se de forsteinede trærne, men ved hovedbygget var det et forsteinet tre som vi kunne beundre, og kakke på i tilfelle det bare var et vanlig tre. Man vet jo aldri når man er i USA..

Etter frokost kjørte vi ut av Los Angeles og mot Las Vegas. Dette var en lang kjøretur, hvor vi blant annet stoppet i Mojaveørkenen for å spise lunsj.

Da vi kom frem sjekket vi raskt inn på hotellet før vi kjørte til Hoverdemningen. Hooverdemningen er berømt som New Deal-prosjekt og fra flere filmer som f.eks. "Transformers" og "Into the Wild". Vi parkerte ved demningen og gikk en tur over brua hvor vi fikk god oversikt over den store demningen. Mange kjente høydeskrekken melde seg da vi gikk utover på både broen og demningen.

Hooverdemningen ligger på grensen mellom Nevada og Arizona.

Tett innpå Hooverdemningen.

Etter å ha tatt litt bilder og sett mye av demningen, kjørte vi tilbake til Las Vegas og besøkte Dennis, en venn av Svein. Her fikk vi servert grillmat, godteri og potetgull, noe vi satte stor pris på! Det var godt etter en lang dag i bil.

Vi dro deretter tilbake til hotellet og satte fra oss all bagasjen på verdens største Super 8 hotell, før vi tok oss en kveldstur langs The Strip. Dette er altså hovedgaten i byen som strekker seg langt!
Las Vegas var veldig spektakulært, som forventet. Masse hotell, store bygninger og mye lys. Vi gikk først til hotell Bellagio, hvor vi samlet oss for å se et stort fonteneshow. Fontenene kommer på hvert 20. minutt, og tiltrekker seg mange mennesker. Det var helt fantastisk å se hvordan de har klart å samkjøre fontenene og musikken som ble spilt på høytalerne.

Fonteneshowet utenfor hotell Bellagio. Veldig flott å se på!!

Las Vegas er kjent for sine mange casinoer. Dette casinoet ligger hos hotellet The Cosmopolitan.

I dag startet vi dagen med en diskusjon om hva vi skulle gjøre, det endte med at noen gikk på shopping, mens de fleste av jentene gikk en tur for å se Hollywoodskiltet.

Etter lunsj kjørte vi en rundtur i Beverly Hills,der mange kjendiser bor.Håpet var kanskje å se en kjendis?

Senere på dagen dro de fleste av oss på basketballkamp, kamp mellom Lakers og Clippers. Lakers vant! Dette var en spennende opplevelse otg helt unikt siden dette var en viktig kamp. Da det var pause spilte de av sanger og mange kom på storskjermen i senteret, men det ingen ventet var at plutselig var vi alle på skjermen og danset gangnam style! Kjempegøy!:)

I Beverly Hills for å se Hollywood-skiltet!

Basketballkamp Lakers - Clippers

V.I.P. området!

Denne dagen har vi alle gleda oss til ganske lenge, vi skulle nemlig besøke Universal Studios i Hollywood. Det første som skjedde då vi kom var å få en guida tur gjennom plasser der forskjellige filmar har blitt spelt inn. Blandt anna fikk vi 3D briller som vi skulle bruke for å sjå King Kong, og vi kjørte gjennom Wisteria Lane der frustrerte fruer blei spelt inn.  Etter denne guida turen fekk alle i klassen gå fritt rundt på heile området. Der var kjempemykje å gjere, for eksempel The Simpson ride, som er en 3D simulator, sånn at det føltes akkurat som vi satt i en berg og dalbane. Vi prøvde Jurassic park, då satt vi i en båt, og såg mange dinosaurer, og til slutt, var det ett brått stup som vi for nedover. Der var også Transformers the ride, og Mummy the ride.

Vi var også på Waterworld. Då fekk vi sjå ett show med mange forskjellige spesialeffekter.

Då vi kom tilbake, var vi på en kveldstur på Hollywood walk of fame.

Etter en superdupermegafantastisk dag synst dei fleste det var veldig godt å slappe av og legge seg.

Dag 20: Vi dro tidlig fra San Francisco mot Los Angeles. Dette var en lag dag med mye bilkjøring og en ny sjanse for å ta igjen litt søvn. Vi kjørte blant annet på Highway 1. Etter flere timer kom vi frem til Santa Monica Pier, her var det veldig mye liv!

Vi fikk kun tre kvarter på Santa Monica Pier, men her var det mye å se på! Det var karuseller, butikker, gateartister, souvernirbutikker og mye mer. Det var også en utrolig magisk solnedgang akkurat da vi var der. Etter strandturen dro vi inn til Los Angeles hvor vi kjørte på både Sunset Boulevard og Hollywood Boulevard. Vi kom etter hvert til hotellet vårt som lå rett ved Hollywood Walk of Fame.

Vi ble fort enige om at Hollywood virkelig ikke var som forventet, i og med at det var mye mindre glamorøst enn vi trodde. Det var mye fattigdom fordi mange mennesker prøver lykken i Hollywood hver eneste dag, og de fleste kommer ikke gjennom nåløyet. Det var viktig å se denne delen av industrien også, synes vi. Hollywood fremstilles som veldig glamorøst, fullt av kjendiser og skal visstnok være stedet for deg som vil prøve lykken i filmindustrien. Men for all del; kult å ha vært der!

Denne dagen skulle vi besøke en av de mest berømte og besøkte attraksjonene i verden, nemlig fangeøya Alcatraz! Dette hadde vi hørt mye om, og gledet oss til å oppleve det selv.

Vi dro fra hotellet vårt, Presidio Inn rundt klokka 9 og gikk ned på Fishermans' Wharf. Her tok vi båt over til Alcatraz som tok omtrent en halv time. Da vi ankom Alcatraz gikk vi inn på ett presentasjonsrom, hvor vi ble vist en presentasjon om fangervokterene og familiene sine historier. Etter presentasjonen gikk vi videre oppover mot fengselsbygget hvor vi ble gitt en audio-tour som vi kunne kontrollere selv. Audio-touren ga oss beskjed om hvor vi skulle gå og om hvor vi skulle se. Mens vi ble vist rundt fikk vi høre historiene fra fangene, fangevokterene og andre involverte fra fengselet. Dette synes vi var en veldig lur måte å guide alle de tusenvis av besøkende som kommer til øya hver dag! Det var en spesiell opplevelse å være på øya og ikke minst inne i fengselet. Vi har sett filmer og hørt mye om Alcatraz, så det var rart å være der selv. Absolutt noe vi kommer til å huske resten av livet.

Dette er det første vi så av Alcatraz da båten skulle legge til ved havna på øya. Selve fengselet er det hvite bygget du ser i bakgrunnen.

San Francisco sett fra Alcatraz.

Det var mange turister på øya denne dagen! Her er en gruppe som blir fulgt rundt på området av en egen guide.

En av cellene i fengselet.

I kø på vei inn på båten igjen.

Etter en del timer på Alcatraz dro vi til Chinatown i San Francisco. Hele denne bydelen er stappfull av kinesere og kinesiske butikker - det var som å komme rett til Kina.
Vi spiste god lunsj på en kinesisk restaurant, og etter det fikk vi tid til å titte rundt i Chinatown. Resten av dagen ble tilbrakt i downtown San Francisco.

Mye rart å finne i chinatown! Denne butikken var så utrolig smal og liten, så det var til tider vanskelig å komme seg frem.

Flott dag i San Francisco!

Dagen har vært en kjøreetappe, med stopp ved saltørkenen i Utah. Saltørkenen blir til ved at mineraler fra fjellet blir ført med regnvannet ned til slettene.

Slettene har ingen form for drenering, så mineralene blir liggende når vannet fordamper i varmen. Her ble det tatt en hel del ?hoppebilder?.

Herman, Trine, Mattis, Elin og Rikke

Anja, Gunbjørg, Torunn, Kristin, Thea og Trine

Vest for Great Salt Lake ligger Bonneville Flats, en saltslette på flere mil. Bonneville Speedwayer brukes til rekordforsøk i fart,

og flere verdensrekorder er satt her. Sletta brukes til både motorsykkel og bil.

Bonneville Speedway

På veien kjørte vi gjennom Wendover, Utah. Byen er kjent for at det var her mannskapet som slapp ?Fat Man? og Little Boy? over Japan, fikk treningen sin.

Bomben ble satt sammen, og bombeflyene ble lastet på Wendover Air Force basen.

"Fat Man"

"Little Boy"

Kilder:

Bonneville Speedway: http://www.autoevolution.com/news/bonneville-speedway-home-of-the-land-speed-world-records-15829.html

"Fat man" og "Little Boy": http://www.nuclearfiles.org/menu/key-issues/nuclear-weapons/history/prez_policies/truman/truman_events.htm

Vi dro til Brigham Young University (BYU) i Provo. Da vi endelig fant riktig parkeringsplass, etter å ha kjørt oss litt vill, ble vi tatt i mot av noen fra universitetet. Vi fikk presentert skolen i form av en film og snakk fra et par av lærerne, blant annet var over 90% av skolens befolkning mormoner. Noen vant småting (caps, mini amerikansk fotball) og alle fikk bager med brosjyrer, T-skjorte, BYU-pin og litt annet. Etter dette fikk vi en fin omvisning av universitetet fra taket av en bygning.  Rundt lunsj fikk vi en godt buffe med masse god (og sunn!) mat sammen med noen studenter fra skolen.

Senere den dagen fremførte vi programmet vårt for vertsfamilien.

Y-en til BYU, bygget inn i fjellsiden.

Utiskt over en del av universitetet fra taket av en av byggningene.

Buffe maten på BYU.

Vi startet dagen med frokost hos mormonerfamilien etterfulgt av en konsert med mormonerkoret i tempelet dems som er verdens lengst sammenhengende radioprogram. Resten av dagen brukte vi på shopping i sentrum. På kvelden fremførte vi dans og sang for vertsfamilien. Resten av kvelden brukte vi på å slappe av og ha det gøy.

Halloisen, kjære venner!!

Etter frokost på super 8 kjørte vi videre inn i Utah, Salt Lake city, som er Mormonenes hovedstad. Vi gikk så videre til Tempelplassen der vi ble møtt av en svensk guide.Vi fikk omvisning og de snakket om deres tro.

Utenfor tempelplassen

Her har mormonkoret sine ukentlige konserter som kommer på TV over hele USA og til et stort antall land.

Gene og Helene

Gene fryder seg over tanken på sette tenna i disse herlighetene.

På ettermiddagen kjørte vi til vertsfamilien våres som bodde litt utenfor byen. De var en veldig hyggelig og søt familie på fem stk, og de hadde verdens fineste hus med stor hage, tennisbane, basketballbane og et svømmebasseng.

Slottet i Salt Lake City

Sofie, Amalie og Jeanett storkoser seg!!

Ida og Rikke

Hele klassen etter at vi hadde framført programmet vårt

Den eldste gutten viste fram sitt talent! Sjukt flink.

- xoxo Theababen(aahchooo!!!)

Hei, igjen!

Vi dro fra hotellet i Yellowstone og kjørte inn i parken hvor vi var hele dagen. Vi så mange dyr den dagen bl.a bison, ørn, hjort, antilope, ekorn osv.  Det første vi stoppet opp for å se var ørnen, som er med i det amerikanske riksvåpen. Dette var en veldig spennende dag for oss alle, og vi er veldig glad for at vi kom oss ut av Yellowstone i livet.

Her ser vi bison fra lang avstand...

Her ser vi bison på kort avstand.

Geysir og varme kilder

Her står vi foran en varmkilde

Turen startet tidlig videre fra Kalispell til West Yellowstone. Mesteparten av dagen ble brukt til å sitte i bilen. Dagens høydepunkt var stoppet i den gamle gullgraverbyen Virginia city. Byen var liten, gammel og forlatt. De fleste butikkene var stengt, men vi fikk likevel tatt en titt i noen av de få åpne butikkene. Om sommeren er det veldig mange turister i denne byen.

Rikke er giiiiira

Noen av butikkene i Virginia city

Søte piker

Turen fortsatte til West Yellowstone, som var dagens mål. Her bodde vi på Yellowstone Stage Coach Inn. Det var et sjarmerende hotell som lå i nærheten av nasjonalparken Yellowstone.

Siste dag i Kalispell startet med flere timer shopping før vi dro til broren til Svein for å skjære ut gresskar og spise middag. Vi hadde en hemmelig konkurranse om hvem som hadde kulest gresskar, men den er det ingen som vet om - ergo ingen vinner. Og dere, lesere, får i alle fall ikke vite om denne konkurransen. Vi spekulerer på om Herman er en av de som startet konkurransen, fordi med hans kreativitet og kunsterisk forståelse TRODDE han seiren var i boks. Gresskarutskjæringen var grisere, illeluktende og spennende, og vi ble veldig fornøyde med resultatet! Det gikk en trist, kald bris gjennom gruppen da vi måtte forlate våre kjære gresskarhoder. Uansett - vi hadde det gøy!

Vi fikk servert pølse med brød, chilli con carne laget av Tarjeis indianske kone, Linda, s'morse, brownies og mye annet godt. Det var nok en vellykket dag!

Som dere ser er Herman  klar for å høre navnet sitt ropt opp som vinner i den ikke-eksisterende/grusomt hemmelige utskjæringskonkurransen.

Her er alle kandidatene.

Ble det ikke fint? Vi er på god vei til å bli ekte amerikanere.

KOZ og klemZ

Denne dagen var det duket for pistolskyting i Kalispell, Montana! Dette var noe mange hadde gledet seg veldig til å prøve, og noe vi snakket mye om på forhånd.
Noen hadde skutt før, og andre var helt ferske på området. Vi kjørte et lite stykke til en gård som lå litt øde til, og der skjøt vi på bowlingkjegler. Vi fikk et kjapt kurs i skyting av broren til linjelærer Svein, Tarjei, før vi satt i gang. Noen overrasket med å treffe alle bowlingkjeglene, imponerende!

Renate in action!

Helene var kjempeflink, og fikk ned mange bowlingkjegler.

Elin :)

Kine og Kristin klemmer mens de venter på sin tur.

Stine :)

Lars :)

Kristin skyter.

Det ble mye venting når 30 stykker skal skyte, og vi kun hadde en pistol.

Gladjenta, Anja :)

Kine og Thea.

Amalie i posisjon.

Etter pistolskytingen spiste hele klassen lunsj på Subway i Kalispell, det var godt! Vi tømte nesten hele butikken for brød, så kundene etter oss hadde veldig begrenset utvalg av brødtyper! Etter lunsj fikk vi frie tøyler til å shoppe noen timer på et område i Kalispell. Mange kjøpte seg en ekstra koffert her til hjemreisen, ettersom koffert nummer 1 allerede begynte å bli full...

Vi dro fra garasjen til broren til Svein i 9/10- tiden. Før vi skulle på tur dro vi på en visstnok billig sport- og villmarksbutikk. Det var ikke så billig som vi trodde selvom Svein gav oss kuponger med $20 avslag. De hadde godt utvalg.. nesten alle kjøpte seg carhartluer (200-300kr i norge) til $8. Vi ble kjempeglade og så ut som en gjeng med nisser. Mange kjøpte seg nye joggesko på sportsbutikken.

Vi skulle gå i Glacier National park, denne nasjonalparken var stengt. Vi gikk derfor en annen tur i Rocky Mountains til en innsjø som heter Strawberry lake. Svein hadde gitt beskjed om at det kunne være bjørn i dette området. Han hadde med seg pepperspray, noe vi skulle bruke mot bjørnene hvis vi møtte dem. Jan Magne visste at den vakreste alltid blir tatt først, så han var meget bekymret for sin egen helse. Vi var på høyde med Galdhøpiggen men likevel var det trær på alle kanter. Den tynne luften merket vi derimot! Det var en bratt og svingete tur, men de fleste kom seg til toppen med litt snø og gjørme på veien.

Turen til Strawberry lake var på ca. 1 mil.

Ut på tur, aldri sur.

Denne dagen skulle vi besøke en amishfamilie i Montana. Dette var noe hele klassen hadde gledet seg veldig til. Vi var så spent på å se hvordan de levde og hvilke verdier de hadde. Er de så forskjellige fra oss? Hvorfor velger de å isolere seg fra storsamfunnet?

Vi kjørte fra Bozeman tidlig om morgenen, og ankom amishfamilien på ettermiddagen. Der fikk vi en omvisning rundt på tomten deres, både til fots og med hest og kjerre.

Hele klassen fikk presset seg sammen på èn enkelt kjerre som to hester dro oss.

Her er kjøretøyene til amishfolket, som de fester på hestene sine. De to svarte vognene i midten brukes hovedsaklig til finere anledninger.

Gården deres sett fra veien.

Far i huset.

Vi kjørte fra Spearfish, South Dakota, i 9-10 tiden. Dagen bestod av en lang biltur nordover mot Montana. På veien stoppet vi innom historiske Little Bighorn, hvor general Custer ble felt av indianerne i slaget som fant sted i 1876. Vi hadde sett frem til å se dette område, men det var stengt p.g.a myndighetene i USA som ikke var enige om statsbudsjettet...

Sofie uttrykker sin frustrasjon.

Inngangen til Little Bighorn

Daniel, Mattis, Amalie, Helene og Gene tar bilder

Vi startet tidlig morgen fra Denver.  Vi kjørte gjennom Wyoming og videre til South Dakota. vi fikk sett  den gigantiske skultpuren Crazy Horse, som ble begynt på i 1948,  og den er enda ikke komt halveis, det sier litt om hvor stor den egentlig er.

Utviklingen av fjellet gjennom tidene.

Vi kjørte videre for å se Mount Rushmore, presidentene som er hogget ut i fjellet. Dessverre var det begynt å bli veldig mørkt når vi kom fram, og på grunn av statsbudsjett krisa i USA, så fikk vi ikke komme nermere å se presidentene, og  siden det var mørkt, klarte vi heller ikke se presidentene skikkelig fra lang avstand. Men Helene klarte heldigvis å få ett bra bilde.

Quote Renate: "Dette er Obama sin feil, han fortjener vertfall ikke ansiktet sitt der oppe!!!"

Sent om kvelden kom det en trøtt og sliten gjeng fram til Spearfish, Super Eight motel :)

Spiiiiiiiiiix <3 <3 <3

Vi startet dag 3 med å besøke det naturvitenskapelige museet i Denver. Museet bestod av mange forskjellige utstillinger. Alt fra utstoppede pattedyr til russiske steinfigurer. Museet hadde også en avdeling hvor man kunne få en liten oversikt over sin egen helse. Mange av oss så også en 3d film. Museet var veldig variert og lærerikt! Her ble vi i et par timer før vi kjørte videre til Downtown Denver. Her gikk mange av jentene amok på bareMinerals, som solgte billig sminke sammenlignet med prisene i Norge. Etter å ha shoppet litt på kjøpesenteret, satte vi oss på et hjørne for å spise hamburger. Luksus.

Mens jentene gikk amok på bareMinerals, gikk guttene amok på Victorias Secret...

På kvelden var det tid for å fremføre programmet vårt for første gang. Programmet ble gjennomført på Sons of Norway sitt "hovedkvarter" i Denver. Mange fra vertfamiliene vår kom for å se! Programmet bestod av presentasjoner av våres hjemsteder, fire norske sanger og fire forskjellige folkedanser. Grunnen til at vi har et slikt program er for å gi noe tilbake som takk for at vi får bo hos vertfamiliene og for at de skal få et innblikk i norsk kultur.

Dag 3 var en slitsom dag, så det var deilig å få en god natts søvn før en laaaaaaaaaaaaaang dag på bilveien.

Stay tuned <3333456

God kveld/god morgen smaa fuglar!!! En superduper glad gjeng ankom USA i gaar kveld for saa og bli hentet av sine vertsfamiler. Mange av oss har aldri hvert i USA og har ikke sett hvordan en "normal" amerikansk familie bor, og jeg ble overraska over at mange har det saa fint. Jeg og Knoll bor hos et par, Bill og Mary, som har et hus paa storrelse med et slott! Supersote er de begge to:))

I dag tidlig ble vi kjort av Bill aka vertspappa til Sons of Norway hvor vi motte resten av reisefolget. Saa satte vi oss inn i de hvite vanene(som vi skal bruke hele turen) og kjorte til Walmart og handla inn ting&tang. Etter det var vi paa vei til red rocks. Det e et naturlig amfiteater hvor det holdes konserter. Kjempekult aa ha hvert der!! Etter det dro vi til et sted hvor vi kledde oss opp i klea fra 1850. Bilde inneholdte guns, hatter, kjoler, Jack Daniels og en mann i rod kondomdress. Saa tok vi turen til Colorado Mills. Der handla vi no underwear paa Victoria Secret og spiste lunsj. Saaaa dro vi no tilbake til Sons of Norway hvor vi ble henta av Bill! Gikk no en kveldstur med hu Mary, da vi kom hjem. Naa skal vi snart ta kvelden for aa vaere opplagt til nye opplevelser i morgen. Downtown Denver, Baby!!

Les teksten under med nyheitsstemme:

Vi har no tatt en del bilder, men de har vi ikke her paa dataen til Mary og Bill. Dere faar se dem snart.

Knoll&Tott sender nattaklemmer til alle i Denver og Norge.

NB: Husk tanntraad..

En tidlig morgen var en gjeng trøtte tryner, AKA USA-elever, nok en gang klar for  en ny dag med nye muligheter. Denne dagen var stor for de fleste i klassen, siden ferden bar mot Amishland. Alle var stoka utenom Joachim, som var lettere vettskremt. Han hadde en konspirasjonsteori om at vi alle kom til å dø i Amishland. Resten av klassen tokk det med knusende ro og chilla max :)

Joachim er nervøs,

mens Magnus og John håper på fangst blant Amish-kvinnene.

Svein er vant til forhandlinger. Her bestikker han en amishmann med seigemenn. Se neste bilde for detaljer.

Amishmannen tok i mot bestikkelsen. På grunn av dette fikk vi en omvisning på området.

Huset var ganske fancy.

Det var også hagen. Her er en bro. Den gikk vi over. Aiai.

De hadde en egen foss. Med blomster.

Amishfolk.

Amishfolk + hund.

Hunden til amishfolket lærer Per og Martin å fiske.

Folk i hagen.

Bilene deres. Mangler bare motoren (hest).

Ps. Joachim (og resten av klassen) overlevde!

Den femte dagen i USA besøkte vi Little Bighorn. Her er det et minnesmerke over de som ble drept i et slag mellom general Custer og indianerene. Dette var det eneste slaget i amerikansk historie der indianrerene vant.

Minnesmerke over de døde.

Stedet hvor General Custer ble drept. Det er ikke her han er gravlagt.

Kunst.

Sitting Bull. En av indianerhøvdingene som ledet motangrepet mot general Custer.

General Custer. Trodde han var best, helt til han døde.

Vi møtte denne sjeldne skapningen. Finnes bare rundt Little Bighorn.

Sandra liker å kjøre bil. Heile dagen.

Det var en gang en fredagsmorgen, og vi skulle videre fra Denver. Vi kjørte tidlig om morgenen, gjennom Wyoming og inn i South Dakota, hvor vi dro til Black Hills. Her besøkte vi Crazy Horse, som er verdens største skulptur av indianerhøvdingen med samme navn. Den ble startet på i 1948, og er ennå ikke halvferdig engang. Vi besøkte også Mount Rushmore, der vi fikk sett de berømte presidentene i fjellet. Fun fact: Mount Rushmore får plass i håret til Crazy Horse når den er ferdig!

Crazy Horse; ikke helt ferdig enda.

Modellen til skulpturen av Crazy Horse.

En gjeng turister besøker Mount Rushmore.

Klaus er fornøyd, har fått et ønske i oppfyllelse, nemlig å få se Mount Rushmore!

En fornøyd gjeng på tur mot nye eventyr!

En Crazy gjeng besøker Mount Rushmore.

Dette bildet er til fri tolkning og analysering. Finner du en mening, send en mail.

USA, film og friluftsliv

Vi er en klasse fra Skogn folkehøyskole som går linjen Usa, film og friluftsliv. Her kommer vi til å skrive om hverdagen vår på Skofo. Vi skal bruke skoleåret på å forberede oss til studieturen som går ti USA.

Legg meg til som venn

· Oktober 2017 · Juni 2017 · April 2017 · Mars 2017 · Februar 2017 · Desember 2016 · November 2016 · Oktober 2016 · Mai 2016 · Mars 2016 · Februar 2016 · Januar 2016 · Desember 2015 · Oktober 2015 · Mai 2015 · Mars 2015 · Februar 2015 · Januar 2015 · November 2014 · September 2014 · April 2014 · Februar 2014 · Januar 2014 · Desember 2013 · Oktober 2013 · September 2013 · Februar 2013 · Januar 2013

· Blogg · Friluftsliv · Skofo · USA

Søk i bloggen

Linker

· blogg.no · Hjemmeside Skogn Folkehøgskole

Design

Denne bloggen er personlige ytringer fra utgiver av bloggen. All bruk av bilder, tekst eller video fra bloggen må avtales med bloggens ansvarlige utgiver.
Bloggen ligger på
blogg.no og annonser på bloggen selges av Mediehuset Nettavisen. Ansvarlig redaktør for Mediehuset Nettavisen er Gunnar Stavrum.